Wat zijn de beste boeken over design en industrieel ontwerp? Wij hebben de beste aanraders hier voor je op een rij gezet. Lees verder voor onze aanraders voor de beste design-boeken.

Toptitels over Design: deze boeken laten je alle kanten (ook de onbekende) van design zien

Alles wat je om je heen aantreft: op je bureau, in je keukenlaatjes, in je kast en op de plank is ooit ontworpen. Design is overal.


Snel overzicht: Deze boeken over design raden we aan per categorie

Aanrader per categorie:Beste uit de test:
Beste keuze voor grafisch ontwerpenGrafisch Ontwerpen – de basisprincipes helder uitgelicht: Dit boek biedt 208 pagina’s aan praktijkkennis en -informatie voor iedereen die digitaal bezig is met grafisch vormgeven. We vinden het boek nuttig door de vele adviezen, tips en voorbeelden. >> Check laagste prijs
Meest inspirerende voor logo’sLogo Design – de onweerstaanbare aantrekkingskracht van logo’s: Dit boek neemt je mee langs de beste logo’s van de recente geschiedenis. We waarderen hoe tekst, beeld en ideeën samenvloeien in de ideale logo’s, ideaal voor zowel studenten als professionals. >> Check laagste prijs
Diepgaande kennis van productdesignThe Design of Everyday Things – de cognitieve basis van effectief ontwerpen: Geschreven door Don Norman, dit boek laat zien dat goed ontwerp inspeelt op de verwachtingen van de gebruiker. We vinden het inzichtelijk hoe eenvoud vaak de beste oplossing is. >> Check laagste prijs

Design is Storytelling – vormgeven als verhalende kunstvorm

Geschreven door Ellen Lupton (geboren in 1963) en uitgegeven in 2017. 160 pagina’s lang. Ellen Lupton is grafisch ontwerper, curator, schrijver en docent. Ze is curator bij hedendaags van het Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum in New York. Ook schrijft ze voor de New York Times. Dit boek gebruikt 250 illustraties om de lezer de wereld van design binnen te trekken en hen uit te dagen beter te kijken. Want kijken leidt tot begrijpen. Dit boek laat zien hoe ontwerpers de basisprincipes van storytelling kunnen gebruiken om prachtige dingen te maken. Het boek is niet alleen voor professionals, maar voor iedereen die van design houdt.

Grafisch Ontwerpen – de basisprincipes helder uitgelicht

Dit boek uit 2018 van David Dabner, Sandra Stewart en coauteur Abbie Vickress heeft als ondertitel Handboek voor grafisch design en nieuwe media. Het biedt 208 pagina’s aan praktijkkennis en -informatie voor iedereen die op de computer bezig is met grafisch vormgeven. In de herziene editie vindt je bovendien advies en tips. Je krijgt onder andere voorbeelden te zien van hoe je afbeeldingen en hele animaties digitaal kunt bewerken. Ook leert het boek je webdesign te maken, evenals apps creëren voor zowel smartphones als tablets.

Logo Design – de onweerstaanbare aantrekkingskracht van logo’s

Van Julius Wiedemann. Uitgegeven in 2019, 664 pagina’s in totaal. Dit boek neemt je mee op ontdekkingsreis langs de beste logo’s van de recente geschiedenis. Een goed logo spreekt tot de verbeelding en kan zowat alles in de picture zetten. Elk hoofdstuk heeft een ander deelonderwerp. De catalogus laat zien hoe tekst, beeld en ideeën samenvloeien in de ideale logo’s. Dit boek is uitermate geschikt voor zowel designstudenten als professionals in het vakgebied.

The Design of Everyday Things – de cognitieve basis van effectief ontwerpen

Een boek van Don Norman, directeur van Design Lab aan de Universiteit van California, in San Diego. Hij is lid van de (Amerikaanse) National Academy of Engeneering en voormalig vicepresident van telefoongigant Apple. Hij heeft vele boeken gepubliceerd, waaronder dit, uit 2013. Het boek laat zien dat een goed ontwerp altijd inspeelt op de verwachtingen van de gebruiker, of die nu bekend zijn met een vergelijkbaar product of niet. Simpel is vaak de beste oplossing. Simpel kan ook elegant zijn. Het credo is: maak op slimme wijze gebruik van de beperkingen die je ervaart. Donald (Don) Norman is cognitief wetenschapper en weet als geen ander de link tussen je hersenen, je handen en je ogen te leggen. Goed materiaal voor elke ontwerper.

Marketing Design met Customer Journey Mapping – marketing ontmoet design

Een boek van Eveline van Zeeland uit 2019, 240 pagina’s lang. Het is uitgeroepen tot het beste Marketingboek in 2020 door de PIM Marketing Literatuur Prijs. Marketing en design komen in dit fascinerende boek samen. Eerst leer je hoe je moet ontwerpen, vervolgens hoe je het ontworpen product succesvol aan kan prijzen. Het gaat over het bieden van creatieve oplossingen. Dit boek biedt een concrete aanpak, vol praktijkvoorbeelden en inspirerende ontwerpen.

Delft Design Guide: Perspectives, Models, Approaches, Methods – speciaal voor studenten

Van Annemiek van Boeijen en uitgegeven in 2020. Dit boek biedt een helder overzicht van alle perspectieven, modellen en methoden die het Mastersprogramma van de Industrial Design Engineering aan de TU Delft. Sommigen zijn wereldwijd bekend, anderen zijn uniek voor de studie in Delft. Musthave voor Design studenten in Delft, maar ook voor andere studenten en creatieve Designers nuttig leesvoer. Alle informatie word overzichtelijk gepresenteerd.

Grafisch design van de 20e eeuw – prachtig overzichtswerk

Dit boek van Tony Seddon uit 2015 telt 224 pagina’s. Het laat de ontwikkeling van de grafische vormgeving in de twintigste eeuw zien. Elk decennium wordt apart behandeld aan de hand van trends en opeenvolgende generaties designers die elkaar hebben beïnvloed. Het boek behandelt culturele en politieke invloeden, crisistijd en de revolutie van digitaal design.

The Politics of Design – design in een globale, culture context

De ondertitel van di twerk is A (Not So) Global Design Manual for Visual Communication. Dit boek van Ruben Pater is uitgegeven in 2016. Het onderzoekt hoe symbolen en ontwerpen tot hun recht komen in de ene cultuur, terwijl ze in een andere onbegrepen blijven, of juist als schokkend of schadelijk worden ervaren. Culturele context staat in dit boek centraal en behandelt zowel offline als online visuele middelen van communicatie. Een interessant perspectief.

Design denken & doen – op weg naar een betere wereld

Geschreven door Patrick van der Pijl en Erik Prins. Uitgegeven in 2018, 243 pagina’s. Dit boek typeert zichzelf als ‘spin-off’ van het eerder verschenen Ontwerp Betere Business. Het is speciaal gericht op ontwerpers, die te maken krijgen met vraagstukken (dilemma’s) in onder meer zorg en welzijn en openbaar bestuur. Innovatie staat centraal. Als ontwerper van vandaag draag je namelijk bij aan de wereld van morgen. Technologische mogelijkheden veranderen.

Universal Principles of Design – verbreden en uitbesteden van kennis

Dit boek van William Lidwell uit 2010 biedt je 125 manieren om als ontwerper verschillende disciplines bijeen te brengen om tot een succesvol ontwerp te komen. Geen enkele persoon is immers in staat alles te kunnen of alles te weten. Het boek helpt je je kennis en inzichten te verbreden.