Wat zijn de beste boeken over het leren omgaan met stress en het genezen ervan? Op deze pagina vind je onze aanraders qua beste anti-stress-boeken. Lees verder…

Het overzicht met de beste boeken over stress

Veel mensen leiden aan stress. Dit is, zeker op de lange termijn, niet gezond. Wij hebben een lijst met boeken samengesteld die je kunnen helpen bij stress. Laten we gauw naar de top 10 beste boeken kijken om te leren omgaan met stress – én uiteraard om het op te lossen.

1. Stress: de psychologie van het omgaan met druk – Diane Mcintosh

Dit boek biedt praktische oplossingen, zodat je druk in positieve energie om kunt zetten. Verschillende technieken komen in dit boek aan bod. Je leert te kijken naar de oorzaken van stress. Met behulp van onder meer infographics, en psychologische oplossingen kun jij zo druk omzetten in een nuttige energie.

2. De Wim Hof methode – Wim Hof

Vol passie neemt Wim Hof -alias ‘the ice-man’- je mee in zijn nieuwste boek. Het nemen van een ijsbad biedt volgens hem een positief effect op de spirit. Daarnaast is het goed voor je lichaam en geest. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt Hof in zijn stellingname.

3. Gek op stress – Suzan Kuijsten en Carolien Hamming

Kujsten en Hamming zijn in hun boek positief over stress. Het gaat er volgens hen om dat je er geen misbruik van maakt. Zij zien stress namelijk als een energie. Met praktische tips en oplossingen leren zij je om hier goed mee om te gaan. Zodat ook jij positief leert omgaan met stress.

4. Ik was advocaat. Nu ben ik mezelf. Een inspirerende gids om ook jezelf te worden – Judith Noordzij

Wie ben je nu als mens, ben je je werk? Judith Noordzij dacht van wel, totdat ze een burn-out kreeg. Ze was nog maar 27 jaar oud. Ze vertelt je over waar heb bij haar fout is gegaan. Zodat jij daarvan kunt leren. Ze is een ander pad ingeslagen. Een pad dat dichter bij haar ware ‘ik’ ligt, want dat is wat haar gelukkig maakt.

5. Niksen. Lang leve het lanterfanten – Maartje Willems en Lona Aalders

Wat is dat nu eigenlijk, ‘niksen’? En is dat makkelijk te realiseren? Wat betekent niksen binnen de Nederlandse cultuur? Vragen als deze beantwoorden Willems en Aalders in dit boek. Want nietsdoen is een kunst, die je onder de knie moet krijgen. Het is moeilijker dan je denkt. Maar het is o zo belangrijk om het te kunnen.

6. Fokking druk. Het ultieme anti-stressboek – Thijs Launspach

Waarom we het zo normaal vinden om ‘druk’ te zijn, daar geeft psycholoog Thijs Launspach een antwoord op in zijn boek. We raken er steeds meer aan gewend dat we achter de feiten aanlopen. Toch lijkt de ziekte burn-out een ware epidemie te worden. Om je uit te leggen hoe je met stress kunt om gaan en hoe je rust in je hoofd, lichaam, geest en leven kunt creëren, geeft hij je handige tips. Wetenschappelijke inzichten liggen hieraan ten grondslag.

7. Wanneer je lichaam nee zegt. Verborgen stress en de gevolgen voor je gezondheid – Gabor Mate

We hebben het niet altijd door wanneer we gestrest zijn. Het lijkt het nieuwe ‘normaal’. Dit is gevaarlijk, omdat het tot uitputting lijdt. Of tot aandoeningen als hart- en vaatziektes, kanker en MS. Huisarts Mate leert je de juiste connectie tussen lichaam en geest te hervinden.

8. Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld – Tony Crabbe

Dit boek biedt, aan de hand van recent psychologisch onderzoek, strategieën om een opgeruimd hoofd te hebben. Het gaat namelijk niet alleen om het terugbrengen van onze to-do lijst en druk, maar ook om het organiseren van de drukte in ons hoofd.

9. Eerste hulp bij stress en vermoeidheid – F. Schaper

In dit boek geeft Schaper je 20 signalen waarmee je een burn-out kunt herkennen. Om een burn-out te voorkomen, geeft hij je 51 tips. Aan de hand van een eenvoudig model kun je op een heldere, eenvoudige manier voorkomen dat je jezelf opbrandt.

10. Prima is perfect – Astrid Davidzon

Dit boek is gericht aan de perfectionisten onder ons. Perfectionisme komt vaak voort uit onzekerheid. Laat dit los, stelt Davidzon. Laat je niet leiden door angst, maar neem met minder genoegen. Langzaam lopend ben je het snelst bovenaan de berg. Het gaat hierbij niet om hoe snel, maar hoe je het doet. Doe een stapje terug en neem genoegen met ‘prima’. Dit zal je faalangst en dwangmatigheid drastisch verkleinen.

Bonustip

Wij raden ook deze simpele thuiscursus aan voor het leren omgaan met stress.