Wat zijn de beste managementboeken, oftewel boeken over leiderschap, management, ondernemen en zakelijkheid? Op deze pagina vind je de beste aanraders qua businessboeken. Zowel de beste internationale als Nederlandse managementboeken zijn meegenomen in deze lijst. Lees verder…

Snel overzicht: Deze managementboeken raden we aan per categorie

Aanrader per categorie:Beste uit de test:
Beste benadering van businessplannenBusiness Model Generation – Osterwalder: Wij zijn onder de indruk van de unieke benadering die dit boek biedt voor het schetsen van een businessplan op een eenvoudig canvas. Het biedt een frisse kijk op hoe businessplannen gemaakt kunnen worden, wat het tot een favoriet maakt in het academische en zakelijke landschap. >> Check laagste prijs
Meest uitgebreide inzicht in management Organisatie en Management – van Dam: Voor ons is dit het go-to boek als je alle managementterminologie en modellen wilt begrijpen. Het is een essentiële gids voor iedereen die de diepte van de managementwereld wil induiken. >> Check laagste prijs
Beste academische benadering van marketingGrondslagen van de Marketing – Verhage: In dit boek ontdekken we dat marketing meer is dan alleen reclame. We waarderen de diepgaande inzichten in officiële marketingconcepten. Het biedt een solide basis voor iedereen die serieus met marketing aan de slag wil. >> Check laagste prijs

Het beste e-boek in de categorie managementboeken gaat over doelen stellen

Laten we beginnen met het beste managementboek in e-boekvorm. Het voordeel van e-boeken is dat je niet op de post hoeft te wachten en dat het wat goedkoper is. Het beste e-boek is in onze beleving de titel: “Doelen Handboek: Doelen Stellen Voorbij SMART – Het Boek Met Alle Stappen, Onderdelen & Tools Om Doelen Te Stellen & Behalen”. Dit boek vinden we namelijk het meest praktisch, terwijl het ook nog eens prachtige quotes over doelen stellen en de wet van aantrekking bevat. Bekijk hem hier >>

Vind hier de beste managementboeken

Wij hebben een overzicht gemaakt van de beste managementboeken, die jou kunnen helpen bij het ontwikkelen van jouw leiderschapskwaliteiten en zelfontplooiing.

1. Business Model Generation – Osterwalder

We beginnen deze lijst met de ultieme oplossing voor als je uitgebreide businessplannen… te uitgebreid vindt. Dit revolutionaire boek werd direct op vrijwel alle commerciële hogescholen en universiteiten gebruikt in het lesmateriaal voor het schrijven van een businessplan, omdat het een unieke manier biedt om op één simpel canvas je businessplan te ontwerpen.

2. Organisatie en Management – van Dam

Dit is het klassieke academische boek over management. Een must om erin door te bladeren zodat je op de hoogte bent van al het jargon en alle modellen die ingeburgerd zijn in de managementwereld.

3. Grondslagen van de Marketing – Verhage

Marketing, dat is toch reclame en zo? Niet dus. Dat is de grootste les die in dit boek als eerste aan bod komt. In dit academisch boek leer je alle marketing-termen én leer je dat alles wat je van die populaire goeroes hebt geleerd over marketing… gewoon werkt, maar niet het officiële werk is. Dit boek bevat de officiële academische marketing-visie en -geschiedenis.

4. Marktonderzoek – Verhoef

Iedere manager moet snappen dat beslissingen ergens op gestoeld moeten zijn. Daarom is kennis van marktonderzoek essentieel. Maar ja, iedereen heeft het steeds over marktonderzoek, maar hoe doe je dat dan precies? Dit boek leert je precies hoe je een marktonderzoek uitvoert waar je daadwerkelijk mee aan kunt komen bij stakeholders en shareholders.

5. Maak ze gek – Aartjan van Erkel

Zullen we dan toch maar eens over reclame gaan praten? In dit boek leert Aartjan van Erkel ons precies welke emoties je moet benoemen in jouw communicatie-teksten. Wellicht alvast een spoiler? Praat over pijn en je verkoopt direct veel meer.

6. Ethiek de Basis – van Dalen

Iedereen heeft toch wel ethiek? Inderdaad, wij zijn optimisten en geloven zeker dat niemand een boek over ethiek nodig heeft. Toch is het zinvol om hier eens door te bladeren zodat je wat gevoel krijgt bij hoe ethiek in de managementwereld ingeburgerd zit.

7. Lean Startup – Ries

Hoewel Lean iets heel anders is dan Lean Startup, heeft Eric Ries er persoonlijk voor gezorgd dat allerlei ondernemers roepen dat ze ‘Lean’ doen. We hebben nog altijd geen idee of de persoon in kwestie het over Lean Six Sigma of The Lean Startup heeft – maar dat geeft niet. The Lean Startup is een briljante methode vanwege zijn eenvoud en doelgerichtheid.

8. Drive – Pink

Hoe motiveer je mensen? In ieder geval niet met geld. Wel met al je andere leiderschapskwaliteiten. Dat leer je in het boek ‘Drive’!

9. Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt – Dale Carnegie

Wat deze bestseller zo bijzonder maakt, is het feit dat Dale Carnegie hem bijna 100 jaar geleden heeft geschreven. Het boek kwam voor het eerst uit in 1936 en wordt sindsdien beschouwd als een van de beste managementboeken allertijden. Carnegie vertelt op een herkenbare en luchtige manier hoe je de mensen om je heen voor je kunt winnen. Zijn technieken zijn zowel privé als op het werk toe te passen. Waar wacht je nog op?

10. Performance management in een agile werkomgeving – Kilian Wawoe

In dit boek presenteren Kilian Wawoe, Maud Schaapveld en Rutger Verbeet de resultaten van hun onderzoek onder 700 professionals naar een nieuwe methode voor performance management. Hiermee stappen ze af van de traditionele cyclus, die volgens velen niet langer bruikbaar is in de moderne wereld.

11. Durf het verschil te maken – Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel

Dit boek leest zeer gemakkelijk weg en gaat in op hoe om te gaan met een veranderende organisatie. Met name het bouwen van vertrouwensrelaties en het aangaan van moeilijke gesprekken staat centraal. Het is een absolute aanrader.

12. Lean in – Sheryl Sandberg

Vrouwen, werk en de weg naar succes.

13. De filosofie van het Japanse management – R. Tanner Pascale

Een bewezen methode voor een succesvol beleid voor het gehele bedrijfsleven.

14. De intelligente belegger – Benjamin Graham

Ook dit boek is een echte klassieker. De intelligente belegger werd in 1949 uitgebracht en is vanwege de manier waarop strategieën en handelingen worden besproken nog steeds actueel. Hoewel deze optie dus een erg specifiek vakgebied bespreekt, is het zeker een aanrader.

15. Human being management – Ed J. Baas

Ed J. Baas introduceert een nieuwe managementfilosofie genaamd Human being management (HBM). Deze filosofie is gebaseerd op de mens als geheel en houdt rekening met de onderlinge samenhang tussen natuur, structuur en cultuur.