Wat moet je doen als je winkelwagen op Bol.com leeg blijft, of als je om andere redenen niet lijkt te kunnen bestellen? Komt het artikel niet in de winkelwagen of lukt het op een andere manier niet? Hier geven wij alle mogelijke oorzaken en oplossingen. Lees verder…
Bol winkelwagen blijft leeg – Is er een oplossing?
In dit artikel lees je waar het aan kan liggen dat je winkelwagen leeg blijft en wat je er eventueel aan zou kunnen doen. Er is namelijk niets vervelender dan een bestelling plaatsen bij Bol.com, nadat je heerlijk rondgesnuffeld hebt op de website en je komt er dan achter dat alles wat je in je winkelwagen hebt geplaatst weer verdwenen is. We hebben gekeken waar het aan kan liggen en welke oplossingen er – met of zonder hulp van Bol.com – mogelijk zijn.
Waarom je winkelwagen leeg kan blijven
In ons onderzoek zijn twee hoofdoorzaken naar voren gekomen. Het kan enerzijds namelijk al tijdens de bestelfase fout gaan en dan kan het eraan liggen dat er te veel cookies op je computer zitten die voorkomen dat je verder kunt met bestellen. Kom je niet verder? Probeer dan tussentijds eens je cookies te verwijderen.
Volgens Bol zelf kan het leeg blijven van je winkelmand ook liggen aan het veranderen van land. Je vraagt je misschien af waarom iemand dat zou doen, maar soms zit er verschil in assortiment en wil je als Nederlander die bijvoorbeeld net over de grens in België woont gewoon in je eigen taal de productbeschrijving lezen, terwijl je voor het echte bestellen dan toch de plek waar je woont moet activeren. Als er niet voldoende voorraad is, valt dat artikel niet te bestellen.
Check eerst zelf de instellingen van je browser
De tweede hoofdoorzaak die we tegen zijn gekomen ligt niet aan het veranderen van het vlaggetje (land) op de website van Bol.com, maar aan je eigen computer en specifiek gezien: je browserinstellingen. Heb je eerder geprobeerd om alle cookies van je computer te verwijderen, dan ligt het er hier aan de strengheid waarmee je browser cookies wel of niet accepteert.
Je kunt bij het leeg blijven van je winkelkarretje dus zelf iets doen:
- Ga naar de instellingen van je computer
- Zoek waar de internet opties staan
- Ga dan naar het tabblad privacy
- Nu ligt het aan het soort browser dat je gebruikt welke vervolgactie nodig is, maar waar het om gaat is dat je toestemming geeft om een ander niveau van de cookies toe te staan.
Zodra je het niveau van de cookies hebt aangepast en de cookies van Bol.com worden geaccepteerd door jouw computer, kan het sessienummer dat tijdens het bestellen gebruikt wordt onthouden worden. Dit zou een mogelijke oplossing voor het leeg blijven van je winkelmand kunnen zijn.
Wat kun je doen bij dit of andere problemen met bestellen bij Bol.com?
Soms ligt het niet aan het land waarin je zit, de cookies die je verwijderd hebt of de instellingen die je aangepast hebt. Er zijn momenten dat bestelsystemen even ‘plat liggen’ en er door niemand iets te bestellen is. Technische storingen worden verzameld door AlleStoringen. Hier zie je bijvoorbeeld ook wanneer er problemen met Ziggo zijn. Het kan je geruststellen dat het dan niet aan je eigen computer ligt.
Is er bij jou van het al het bovenstaande geen sprake? Dan kun je altijd nog contact opnemen met de klantenservice, want daar zijn ze nou eenmaal voor. Het is dan wel handig dat je je probleem duidelijk kunt definiëren, het voorgaande al geprobeerd hebt en eventueel screen shots van de meldingen of wat er gebeurd is hebt gemaakt. Naar onze mening is een e-mail met een helder verhaal en het kunnen laten zien wat er tijdens het bestellen heeft plaatsgevonden het handigst.
Kun je het probleem met het lege winkelwagentje dus zelf oplossen?
Je hebt nu kunnen lezen dat je inderdaad eerst zelf wat kunt proberen voordat je helemaal geïrriteerd met de klantenservice gaat bellen of een boze e-mail stuurt. Dat is natuurlijk fijn, want cookies verwijderen of het niveau van de toegestane cookies aanpassen kun je – als je je computer een beetje kent – snel en makkelijk zelf.
Ligt het probleem van het lege winkelmandje niet bij jouw deel van het bestelproces? Dan kan het helaas wat langer duren voordat er een oplossing gevonden is.
Meer bronnen over winkelwagen-storingen bij Bol.com
https://www.xsl.nl/?item=1943&desc=winkelwagen%20blijft%20leeg