Hoe bestel je iets bij Bol.com? Een stappenplan

Lees in dit artikel hoe je producten via Bol.com kunt bestellen en wat je minimaal moet weten voordat je met online shoppen begint. Elk online bestelplatform heeft namelijk zijn eigen velden met vereiste informatie die je moet achterlaten om een bestelling te kunnen plaatsen, maar er zijn ook interessante weetjes die de zoektocht naar een artikel makkelijker of beter kunnen maken.

Beginnen met een artikel zoeken

Waar je ook bestelt, er wordt je altijd gevraagd om een account aan te maken. Maar waar het voor jou natuurlijk mee begint, is of dat wat je zoekt ook wel te vinden is en op voorraad is. Het heeft geen zin om bij elk online platform accounts te beginnen als ze toch niks te koop aanbieden dat op jouw lijstje staat.

Bij Bol.com kun je op verschillende manieren zoeken en er zijn twee grote verschillen. We beginnen met de zoektocht naar een gericht product:

  • Helemaal boven in de blauwe balk vind je een wit veld waar je een zoekterm kunt invullen.
  • Bij de categorieën – net onder de blauwe balk – kun je de gewenste categorie aanklikken en dan opent zich naar rechts toe een groot veld met subcategorieën.

Zoek je niet gericht naar een bepaald artikel, dan kun je op een andere manier gaan speuren:

  • Bij cadeaus en inspiratie – naast categorieën – kun je kijken of er iets voor je is. Klik je hierop, dan krijg je ook weer subitems, zoals bijvoorbeeld iets voor in het interieur, voor op vakantie of voor kinderen.
  • En voor de prijsbewuste kopers is er – naast de button met cadeaus en inspiratie – nog de optie om voor aanbiedingen te kiezen. Hier vind je outlet artikelen, items die in de sale zijn, maar ook gewoon goede deals als je bijvoorbeeld grotere hoeveelheden tegelijk koopt, zoals tandpasta of wasmiddel.

Handige tip: maak gebruik van de filters aan de linkerzijde in je scherm

Niet elke webwinkel heeft uitgebreide filters die je los kunt laten op het artikel dat je aan het zoeken bent. Volgens ons is dat wel een van de voordelen van Bol.com, want daar vind je uitgebreide filtermogelijkheden. Neem nou een elektrische tandenborstel. Dan kun je uit het merk kiezen, welke functies je wilt dat erop zitten, of hij op batterijen of met een lader werkt, maar misschien nog veel belangrijker is het budget dat je ergens aan wilt besteden.

Met of zonder account bestellen bij Bol.com?

Zodra je jouw ideale product hebt gevonden, plaats je deze in het winkelmandje of de winkelwagen. Je krijgt dan gerelateerd aan het product dat je zojuist in je mandje hebt gedaan nog een pop-up met een aantal suggesties. Bij de elektrische tandenborstel vragen ze bijvoorbeeld of je ook losse opzetstukken wilt bestellen.

Hoeft dit allemaal niet, dan klik je op ‘verder naar bestellen’. Je kunt in het volgende scherm dat zich opent nog een aantal zaken doen:

  • Aantallen aanpassen of zelfs het hele artikel verwijderen als je je vergist hebt
  • Het artikel op je verlanglijstje zetten (hiervoor heb je zeker een account nodig)
  • Een cadeaukaart die je nog hebt liggen toevoegen door de code in te vullen
  • Definitief verder gaan met bestellen

Nu komen we bij een belangrijk deel van de bestelprocedure: wil je namelijk geen account aanmaken, dan kan dit bij Bol.com niet (meer). Er zijn webwinkels waar je als gast eenmalig kunt bestellen en dan hoef je alleen je adresgegevens maar achter te laten en te betalen. Bij Bol moet je dus altijd een account aanmaken voordat je kunt verder gaan met bestellen.

Is dit een ramp? Nee, wij zijn van mening van niet. Als je een account hebt aangemaakt, kun je namelijk altijd in je bestelgeschiedenis terugvinden wat je eerder hebt besteld. Dat maakt het nabestellen van de juiste opzetstukken voor die elektrische tandenborstel die je eerder gekocht hebt stukken makkelijker. Ook zijn andere processen vlotter af te handelen, zoals het retourneren van producten die niet bevallen. Je gegevens zijn zowel voor jou als Bol.com terug te vinden.

Na het aanmaken van het account en het invullen van jouw persoonlijke gegevens, hoef je je bestelling alleen nog maar af te rekenen.

Opletten met artikelen die niet direct uit de voorraad van Bol.com komen

Het enige waar je voor moet waken, is dat niet alle producten uit het magazijn van Bol.com zelf komen. Je kunt namelijk ook tweedehands boeken of aanbod van externe partijen via Bol bestellen. Klik je op een product en krijg je een overzicht van alle beschikbare artikelen te zien? Dan staat er altijd ‘verkoop door …’ bij vermeld. Hier kun je Bol.com aantreffen of dus een andere leverancier.

Een andere partij die levert hoeft niet per definitie een probleem te zijn, maar je wilt misschien wel weten wat de ervaringen van anderen zijn als iets niet door Bol zelf geleverd wordt. Hiervoor kun je de reviews raadplegen.

Meer bronnen met info over bestellen bij Bol.com

https://www.seniorweb.nl/artikel/winkelen-bij-bol