Hoe kun je een boek uitgeven? Hoe werkt dat?

In dit artikel ga je ontdekken wat er allemaal komt kijken bij het uitgeven van een boek en welke stappen je hierbij moet doorlopen. Je moet aan verrassend veel dingen denken, maar gelukkig hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Wat je nodig hebt, is in essentie het volgende: genoeg talent en ambitie, plus de wilskracht om door te zetten en geduldig te zijn.

Boeken uitgeven kan op heel veel manieren

Lange tijd was het zo dat het uitgeven van een boek eigenlijk altijd via een professionele uitgever ging. Je zult in dit artikel ontdekken dat er vandaag de dag veel meer verschillende methodes zijn om een boek op de markt te brengen. Het leuke is, dat je steeds meer in eigen beheer kunt doen. Dit houdt in dat je controle kunt uitoefenen en je eigen marketing skills aan het werk kunt zetten. Natuurlijk moet je wel een goed neusje hebben voor marketing.

Hoe ziet het gehele proces eruit?

Ze zeggen weleens dat het schrijven van het verhaal maar het halve werk is. Daar zit wel een kern van waarheid in, al richt de schrijver zich natuurlijk met name op het schrijven zelf en minder op wat erna komt. Voor een boek in de winkel kan verschijnen, moet het manuscript eerst in een boek worden omgezet. Voor dat gebeurt, moet het eerst eindeloos geredigeerd worden. Vervolgens vindt er werk op technisch gebied plaatst en moet er reclame worden gemaakt.

Wat is er allemaal nieuw?

Het internet: dat is nieuw! Dankzij het internet en digitaal lezen kun je boeken ook online uitbrengen. Bovendien hebben sommige uitgeverijen een andere weg ingeslagen en geven ze auteurs meer vrijheid om in eigen beheer te werken. Ook zijn er nieuwe printtechnieken.

Kiezen voor een gevestigde uitgever

De beste manier om je boek op de markt te brengen, is via een gevestigde uitgever die al het marketingwerk voor jou doet. Dit willen alle schrijvers natuurlijk. Maar helaas is het niet zo dat de auteur uit verschillende uitgevers kan kiezen; het is de gevestigde uitgever die uit verschillende auteurs kiest. De kans dat een uitgever jouw boek wil uitgeven, is helaas erg klein. Bovendien zijn gevestigde uitgevers niet altijd bezig met de wáre kwaliteit van jouw boek.

Het probleem van gevestigde uitgevers

Gevestigde uitgevers beweren maar wat graag dat het “moeilijke tijden” zijn op de boekenmarkt, maar in de realiteit zullen boeken altijd worden gelezen. Er wordt vaak helemaal niet zo uitgebreid naar een manuscript gekeken. Ook op kwaliteit wordt niet altijd gelet. Wat belangrijk is voor veel gevestigde uitgevers is dat je verhaal aansluit bij de trends en dat je enige vorm van bekendheid bezit. Als onbekende excentriekeling maak je geen schijn van kans.

Nadelen van een gevestigde uitgever

De gevestigde uitgever heeft graag een vinger in de pap en zal de auteur dwingen bepaalde veranderingen door te voeren. Niet alleen zijn gevestigde uitgevers heel kritisch, ze zijn ook nog eens vaak kritisch op de verkeerde criteria. Jong en excentriek talent krijgt, zoals gezegd, meestal geen kans. Bovendien duurt het, als je boek wordt geaccepteerd en uitgegeven, erg lang voor het eenmaal in de schappen ligt. Natuurlijk wordt er wel gratis reclame voor je gemaakt.

Het alternatief: uitgeven in eigen beheer?

Wil je het radicaal anders doen, dan geef je je boek in eigen beheer uit. Je hebt de volledige zeggenschap over je werk en strijkt ook alle inkopen op van de verkoop ervan. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zelf uitgeven is lastig: je moet alles zelf regelen – de redactie, vormgeving, maar ook de verkoop. Om in eigen beheer te slagen, moet je ook nog eens een goede marketingpersoon zijn. Het spreekt voor zich dat lang niet iedere schrijver een zakenpersoon is.

Is POD (Printing On Demand) de gulden methode?

Printing On Demand is een relatief nieuw vorm van uitgeven. Dit houdt in dat er niet eerst een oplage van tig exemplaren wordt gedrukt (die je vervolgens moet zien kwijt te raken), maar dat een boek door een koper kan worden besteld en vervolgens pas wordt afgedrukt en ingebonden. Klinkt ideaal, maar er is ook een nadeel: de Printing On Demand methode is erg duur. Per stuk afdrukken is altijd duurder dan in bulk. Zo maak je minder winst per exemplaar.

De ideale middenweg: uitgeven in eigen beheer via een uitgever?

Bepaalde platforms maken het ook mogelijk om via de uitgever in eigen beheer uit te geven. Dit zijn de zogenaamde “Self Publishing Platforms”. Hiervan zijn er steeds meer. De redactie en vormgeving heb je grotendeels in eigen beheer. De partijen maken jouw boek via de POD beschikbaar voor het grote publiek. Het grote voordele hiervan is dat je met geringe kosten te maken krijgt. Tenzij je je eigen boeken besluit in te kopen: dan betaal je ineens flink.

  • Brave New Book is een bekend Self-Publishing Platform
  • Hetzelfde geldt voor Lulu
  • Voor Pumbo
  • En Mijnbestseller.

Je boek publiceren als e-book

Het is ook een optie om je boek als e-book te publiceren. Dit kan helemaal in eigen beheer. Het grote voordeel van je boek als e-book aanbieden, is dat je helemaal geen drukkosten hebt. Hetzelfde geldt voor kosten die je zou maken voor de opslag en distributie van een fysiek boek. Een boek aan iemand bezorgen? Dan kan heel eenvoudig via een link. Je hoeft je huis er zelfs niet voor te verlaten. Helaas is het e-book lang niet zo populair als het gedrukte boek.

  • Publiceren via e-book kan onder meer via KOBO
  • Maar ook via Amazon
  • En via iBookstore.

Je kunt ook een internetuitgeverij uitproberen

Een internetuitgever maakt ook gebruik van het Printing On Demand principe. Dat houdt in dat er zonder oplage wordt uitgegeven. Het boek wordt door de internetuitgeverij namens de uitgever online aangeboden, meestal via de eigen website. Het is ook mogelijk om het aan te bieden via het Centraal Boekhuis, al moet je hiervoor wel betalen. Het voordeel van de internetuitgever is dat je er als auteur bijna niets voor kwijt bent. Wel moet je vaak de redactie voor eigen rekening nemen en dat gaat dan weer ten koste van de kwaliteit van je werk.

Of kies voor de 50-50 uitgeverij

Een 50-50 uitgeverij is een uitgeverij die sterk lijken op traditionele uitgeverijen. Toch is de aanpak net wat andere. Je wordt als auteur namelijk gevraagd om de helft van de totale productiekosten voor je rekening te nemen. Dat is aardig wat. Denk onder meer aan de redactie en vormgeving, maar ook aan zaken als promotie. Het houdt wel in dat je ook de helft van de verkoopopbrengst terugkrijgt. De investering is flink, maar de opbrengst kan dat ook zijn.

Uitgeverij waarvoor je betaalt

Je hebt een uitgeverij die de helft van de investering voor je maakt, maar ook uitgeverijen bij wie je het volledige bedrag moet investeren. De investering is hoog en loopt al snel in de duizenden euro’s. Daar staat wel tegenover dat de uitgevers kritischer kijken naar vorm en inhoud dan internet uitgevers die volgens POD werken. Kortom: je betaalt wat, maar dan krijg je ook wat. Het nadeel is wel dat je de marketing bijna geheel voor eigen rekening moet nemen.

  • Denk onder meer aan uitgeverij Palmslag die volgens deze methode werkt.

Nog een idee: werk met crowdfunding

Het fijne van crowdfunding is dat je het voor vrijwel ieder project kunt inzetten. Natuurlijk moet je je project wel aan de man kunnen brengen en verstand hebben van marketing. Als je genoeg mensen hebt die vertrouwen in jouw werk hebben en een financiële bijdrage willen leveren, dan kun je je boek in eigen beheer uitgeven zonder dat hier financieel risico aan is verbonden. Natuurlijk moet je wel eerst een eigen succesvolle crowdfunding campagne opzetten.

De kracht van crowdfunding

Crowdfunding is dé oplossing voor mensen die goed zijn in marketing en grote groepen mensen kunnen bereiken. Je bent niet alleen bezig met de financiering van je boek, maar gelijktijdig ook met het promoten van je boek in een vroeg stadium. Dat houdt in, dat wanneer je boek eenmaal op de markt verschijnt, je waarschijnlijk ook al meerdere kopers hebt.

Uitgeverijen en contracten

Waar je ook een boek besluit uit te geven, zorg dat je je eerst goed over het contract laat informeren. Blijft het verhaal bijvoorbeeld wel jouw intellectueel eigendom? Of wordt het overgenomen door de uitgeverij? Dat is wel het laatste dat je wilt, natuurlijk. Welke kosten ben je precies kwijt? Wat wordt er van jou verwacht op het gebied van promotie? En welk percentage commissie krijg je als je boek wordt verkocht? Waar wordt je boek precies aangeboden?

Wat doet de uitgever binnen een uitgeverij?

De uitgever is verantwoordelijk voor de uitgeefplannen. Deze worden met de auteurs besproken. Hij bekijkt hoe het boek op de markt kan worden gebracht (en in welke vorm)? Ook wordt de rol van de auteur binnen de promotie van het boek uitgebreid bekeken. De uitgever is ook de hoofdverantwoordelijke op het gebied van financiën en het centrale aanspreekpunt.

Wat doet de redactie?

De redacteur bepaalt of een boek wel of niet in aanmerking komt voor publicatie. De redacteur staat ook veel dichter op de schrijver en begeleidt hem of haar tijdens het schrijfproces. De redacteur kijkt een manuscript ook na op fouten en past het aan waar nodig.

Wat doet de productieafdeling?

De productieafdeling houdt zich met alle technische klusjes bezig. Hier wordt het boek vormgegeven en voorbereid voor drukking. Ook wordt berekend wat het precies gaat kosten om het boek te maken. Op deze afdeling werken drukkers en binders: de pagina’s worden eerst op grote vellen – katernen – gedrukt, vervolgens gevouwen, ingebonden en bijgesneden.

Tips voor het gepubliceerd krijgen van je boek

Wil je je boek gepubliceerd krijgen? Dan kun je een aantal dingen doen om de kans op succes te vergroten.

  • Bepaal allereerst wie de doelgroep van je verhaal zal zijn en in welke categorie het manuscript terechtkomt (bijvoorbeeld: fictie of non-fictie, thriller, fantasy, literaire roman, poëzie)
  • Zorg dat je meerdere uitgevers aanschrijft
  • Maar schrijf alleen uitgevers aan wiens publicaties passen bij jouw manuscript
  • Je moet het insturen van je manuscript goed voorbereiden: lever uitgebreide beschrijvingen van personages en verhaallijnen. Als je foto’s of video’s kunt bijvoegen, is dat een groot pluspunt. De redactie moet in één oogopslag overtuigd zijn.
  • Je kunt ook een literair agent aanstellen met goede connecties in het uitgeverswereldje om gemakkelijker met uitgevers in contact te komen.
  • Met publicaties in kranten en/of literaire tijdschriften neemt je kans op succes bij een uitgeverij aanzienlijk toe.
  • Om een boek te schrijven en af te ronden, heb je veel discipline nodig. Hou je dus aan je eigen deadlines.

YouTube video: zo kun je een boek uitgeven

Robin Rozendal laat zien hoe een boek uitgeven in Nederland werkt:

  • Regels en vaste prijs bij een boek uitgeven volgens Charlotte’s Law

Bronnen voor dit artikel over boeken uitgeven

Succes!