Is Libris een goede (online) boekenwinkel? Is het bijvoorbeeld te vertrouwen, hoe gaat het precies in zijn werk en is het aan te bevelen? Lees verder voor onze review en ervaringen over Libris…

Review: Zit er bij jou een Libris boekhandel in de buurt voor jouw portie leesvoer?

Sommige mensen weten al precies welk nieuw boek ze willen kopen, zodra het boek dat nu nog op het nachtkastje ligt uitgelezen is. Zij hebben geen boekwinkel in de omgeving nodig, omdat ze hun volgende bestelling ook prima online kunnen plaatsen. Als je weet wat je wilt hoef je de boekhandel niet voor inspiratie te bezoeken. Toch is de boekwinkel vaak een uitje, omdat je een bepaald gevoel krijgt zodra je over de drempel stapt.

Hier hebben schrijvers, uitgevers, transporteurs en de boekwinkel hun handen flink uit de mouwen gestoken om jou even de alledaagse dingen te laten vergeten en je helemaal onder te dompelen in de inhoud van een boek. Woorden (en soms plaatjes) geven je afleiding, rust en soms spanning. Een goed boek laat de tijd even stilstaan.

Welke boekhandel zit dichtbij en vind ik prettig? Of bestel ik toch liever online?

Ik ben al langer gek van boeken, maar ik maak wel heel bewust de keuze tussen een echt boek kopen of een e-book downloaden. Op vakantie wil ik een paar echte boeken in mijn tas hebben. Het gewicht maakt me niet zoveel uit. Als ik een stedentrip maak en in een park of op een terrasje ga zitten, wil ik me soms gewoon even lekker van alles en iedereen af kunnen zonderen. De boeken zijn dan ook avontuurlijker dan wat ik normaal lees.

Thuis lees ik vaker e-books waar ik iets mee kan, iets om mezelf te ontwikkelen of om bijvoorbeeld mijn bedrijf te verbeteren. Een e-book is dan prima, omdat ik als ik veel lees toegang tot meerdere boeken heb en snel kan afwisselen. Soms lees ik zelfs meerdere boeken tegelijk en zoek ik bewust een hoofdstuk op waar ik precies op dat moment behoefte aan heb.

Voor e-books hoef ik niet op pad, want die kan ik makkelijk online opzoeken en bestellen. Voor echte boeken vind ik het nog steeds fijn om gewoon een boekhandel binnen te wandelen. Het hoort voor mij bij de voorpret van een vakantie, of het nou om een weekendje weg gaat of een langere trip in de zomer of winter. Bij elk moment past een bepaalde sfeer en dus ook een bepaald boek.

Waarom Libris reviewen?

Bij Libris krijg je alles wat je maar wenst, exact op de manier zoals jij het wilt. Je kunt een van de winkels bezoeken (al zitten er in Limburg wat minder vestigingen dan in de rest van het land), je kunt een e-book bestellen via de website en zelfs je aankopen als luisterboek via de speciale luisterboeken-app van Libris beluisteren. Deze combinatie van diensten vonden we interessant genoeg voor anderen om over onze ervaringen met Libris een review te schrijven.

Waarom je altijd op wilt letten bij boekhandels en de diensten die ze aanbieden

Elke verkoper wil de aandacht zo goed mogelijk trekken om zijn product aan de man te brengen. In de winkel kan dit met een etalage en een verzorgd interieur, waarbij je alle boeken en magazines (en andere producten) goed kunt zien. Een folder – via de e-mail of in de brievenbus – laat de aanbiedingen zien of welke titels nieuw verkrijgbaar zijn.

De website maakt het daarnaast makkelijk om een vestiging of de beschikbaarheid van een boek op te zoeken, maar via die weg kun je ook online je boeken bestellen. Natuurlijk besteedt een boekhandel aandacht aan alle uitingen die een klant overhalen om van zijn producten of diensten gebruik te maken. Doe je dat niet, dan stapt er niemand je zaak binnen. Dat betekent echter niet dat je geen eisen hebt als je eenmaal beslist om in de winkel of online iets te kopen.

Is Libris net als alle andere boekhandels? Of is er toch verschil?

Wanneer de kern van de dienst hetzelfde is – boeken verkopen -, kan het best lastig zijn om je van anderen te onderscheiden. Wat kan voor een klant nog van toegevoegde waarde zijn, waardoor hij liever van jouw boekhandel dan die van de concurrent gebruik maakt? De prijs kan een beginpunt zijn, maar het is voor velen zeker niet meer het enige. Bij online bestellen doen verzendkosten er bijvoorbeeld toe. Kun je boven een bepaald bedrag gratis iets laten leveren? Of betaal je altijd minimaal 2 euro voor het thuis laten leveren van je bestelling?

Ook hoe snel je iets in huis hebt, hoe het verpakt is en hoe je op de hoogte gehouden wordt als een bestelling niet op voorraad is, doen ertoe. Je wilt – zeker wanneer het proces afwijkt van de standaard – service en niet meer alleen het product krijgen. De verwachtingen zijn dus hoog en het kan best lastig voor boekhandels zijn om hier aan te voldoen, want zeker bij online boeken bestellen heb je best wat keuze.

Wat belooft Libris met betrekking tot de dienstverlening?

  • Bestel je online bij Libris? Dan is leveren in België en Nederland gratis boven een besteding van 15 euro.
  • De klantenservice is gedurende kantoortijden (tussen 9 en 17 uur) telefonisch bereikbaar. Verder kun je ook via e-mail contact opnemen met de klantenservice. Hier staat echter geen maximale reactietijd bij vermeld.
  • Levering vindt bij online bestellen voor 23 uur meestal binnen een dag plaats. Er zijn uitzonderingen, maar hiervan word je tijdens het bestelproces op de hoogte gebracht. Bij grotere vertragingen of het niet beschikbaar zijn van producten wordt contact met je opgenomen.
  • Wanneer een bestelling uit meerdere producten bestaat en niet alles kan op hetzelfde moment verstuurd worden, heb je na de eerste zending geen extra verzendkosten.
  • Libris verkoopt naast e-books ook e-readers.
  • Via de luisterboeken-app van Libris kun je op elk apparaat waar je de app op geïnstalleerd hebt, luisteren naar je aangekochte luisterboeken.

De criteria aan de hand waarvan we Libris beoordelen

Met zoveel concurrentie bij online boeken bestellen, gaan we voor de volgende onderscheidende kenmerken:

  • Prijs: Je wilt bij online bestellingen zeker niet meer betalen dan bij de concurrent.
  • Klantenservice: Je wilt je bestelling kunnen volgen en op de hoogte gehouden worden van afwijkingen.
  • Assortiment: Je wilt op zijn minst hetzelfde assortiment dat je ook elders online kunt vinden.
  • Verzending: Bij bestedingen boven een bepaald drempelbedrag wil je niet meer extra voor verzenden betalen.
  • Website: Je wilt een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk platform dat je zoeken naar een specifieke titel ook makkelijk maakt. Je wilt zelfs op meerdere manieren kunnen zoeken.
  • Aanbiedingen: Je wilt op de hoogte gehouden worden van aanbiedingen en je wilt ook dat het goede aanbiedingen zijn.

Hoe hebben we Libris getest?

Op vakantie bezocht ik al regelmatig de winkels van Libris. Na een weekendje Maastricht en een week voorjaarsvakantie op Texel kon ik zeggen dat de winkels op deze plekken me brachten waar ik voor kwam. In Maastricht zocht ik snel wat magazines en op Texel had ik wat meer tijd en heb ik dan ook langer in de boekhandel doorgebracht. Het leuke bij deze laatste winkel – en dat zal bij elke toeristische plek zo zijn – is dat er ook veel plaatselijke boeken en kaarten verkrijgbaar waren.

Ik zocht ook nog naar een speciaal exemplaar en daar hielp de dame in de boekhandel in Den Burg me prima mee. Ik was er nog een hele week, dus de bestelling kwam op tijd.

Bij de online bestellingen heb ik geen problemen ervaren, waardoor ik geen contact met een klantenservice nodig heb gehad. Wat ik overigens wel prettig vindt, is dat ik kan aangeven of ik het verzonden wil hebben, of dat ik mijn bestelling bij een boekhandel in de buurt ga ophalen.

In het kort: wat is Libris?

Libris is een online platform voor de aanschaf van boeken, e-books en luisterboeken, maar je krijgt er ook puzzels en bijvoorbeeld kalenders of agenda’s. Verder verkoopt Libris ook e-readers en accessoires voor deze digitale apparaten. Naast het bestellen via de website, kun je meer dan 200 Libris boekhandels in Nederland vinden en er zijn er zelfs een paar in België. De meeste Libris boekhandels bevinden zich in de grote steden.

Hoe zien de website en de winkels van Libris er uit?

De website heeft een wisselende banner met actuele informatie, zoals bijvoorbeeld boeken voor op vakantie net voor de zomer, of boeken voor vader net voor Vaderdag. Onder de banner vind je diverse lijsten met top 10 boeken, zoals de Libris.nl top 10, de top 10 spanning, top 10 kind en top 10 e-books. Nog iets lager in het scherm vind je nieuwe titels en titels die binnenkort uitkomen. Het leuke is dat je deze laatste ook alvast kunt reserveren.

Verder is het hoofdmenu van de website als volgt ingericht:

  • Actueel
  • Fictie
  • Non-fictie
  • Kind & jeugd
  • E-books en e-readers
  • Luisterboeken
  • Klantenservice

Bij elk deel van het hoofdmenu krijg je een pulldown menu met meerdere keuzen. Bij non-fictie staan onder andere reisgidsen, kookboeken en tuinboeken. Het enige onderdeel waar geen pulldown menu komt is luisterboeken. Hiermee kom je in een heel nieuw scherm terecht waar je uitleg krijgt over de app en hoe je je aankopen kunt laden.

Onze ervaringen met Libris

De winkels ervaren wij anders dan het online platform en dat is omdat je online – wanneer alles goed gaat – weinig verschil met andere platforms voor boekverkoop merkt. Het is dan ook moeilijk om je op deze manier te onderscheiden. Je ervaring kan positief of negatief beïnvloed worden zodra er iets tijdens je bestelling afwijkt. Dan gaat hoe er met je gecommuniceerd wordt een rol spelen.

De boekhandel zelf ervaren wij altijd als een heerlijke plek om even wat tijd door te brengen. Regent het op Texel of hebben we een vakantiedag weinig op de planning staan, dan kunnen we bij Libris wel een uur of langer door alle interessante categorieën blijven snuffelen. Bij alle winkels is aandacht besteed aan de inrichting en routing door de zaak. Er zit structuur in, waardoor je niet hoeft te zoeken op verschillende plekken.

Kosten van Libris

De prijzen van boeken zijn niet heel anders dan bij andere boekhandels, tenzij je een aanbieding te pakken hebt. Opvallende aanbiedingen vinden wij de set met magazines die voor mannen, vrouwen of kinderen beschikbaar zijn. Een los magazine is tegenwoordig best prijzig en wij kunnen ons voorstellen dat je zeker tijdens de vakantie op deze manier jezelf een cadeautje durft te geven.

Bestel je voor meer dan 15 euro via de website van Libris? Dan is het verzenden binnen Nederland en België gratis. Hierop worden wel uitzonderingen gemaakt, zoals bij spellen of e-readers. Het gaat bij het gratis verzenden boven de 15 euro dan ook alleen om boeken of tijdschriften.

Libris bezorgt ook buiten Nederland en België en dat is voor mensen die langere tijd in het buitenland doorbrengen wel leuk om te weten. Overwinter je in Spanje of heb je een vakantiehuisje in Oostenrijk waar je een maand verblijft? Dan kost het versturen van je bestelling iets minder dan 20 euro. Je krijgt dan alleen geen volgnummer van PostNL en dat betekent dat je je bestelling niet kunt volgen tot aan het moment van leveren.

Is Libris het geld waard?

De normale prijzen die Libris vraagt voor de boeken en andere producten is niet heel anders dan bij concurrerende boekhandels. Verzenden is bij Libris echter boven de 15 euro gratis en bij sommigen is dat pas mogelijk bij besteding van meer dan 20 euro. Een leuke toevoeging aan de website van Libris is de prijsverlagingen (in het menu bij actueel). Toen wij bij deze aanbiedingen keken, kon je bij twee boeken 10 euro korting krijgen. Dat is best een flinke besparing op een boek.

Wat vinden wij van Libris?

De boekhandels zijn altijd een bron van plezier tijdens de vakanties of in het weekend. Je kunt er gerust een halve ochtend ronddwalen en alle bijzondere boeken op je gemak bekijken. Online doet Libris precies wat je wilt. Je kunt inspiratie halen uit de nieuwe titels of de top 10 die samengesteld is voor je. En zoek je iets specifieks? Dan kun je helemaal bovenaan de website op basis van auteur, titel of ISBN-nummer zoeken.

Wat extra handig is, is de mogelijkheid om te zoeken op basis van de beschikbaarheid in een bepaalde vestiging. Je tikt dan de titel in op zoekeenboek.libris.nl (hier ga je automatisch naartoe wanneer je het kaartje met Libris boekhandels opent) en je ziet dan in een oogopslag door middel van gekleurde iconen waar je boek nu op voorraad is, of waar je het kunt bestellen. Wanneer je een specifiek boek cadeau wilt geven, wil je misschien best naar een andere vestiging rijden.

Voor- en nadelen van Libris

Voordelen

✅ De prijzen zijn marktconform.

✅ De diensten worden zowel digitaal als in de winkel aangeboden.

✅ Bij bestellingen boven de 15 euro is verzenden binnen Nederland en België gratis.

✅ Er zijn interessante aanbiedingen en meer producten dan alleen boeken en tijdschriften.

✅ Betalen kan op diverse manieren: met iDeal, Bancontact, credit card, een boekenbon of VVV-cadeaukaart. Achteraf betalen kan door middel van PayPal, maar ook de cadeaukaart en VVV-waardecheque zijn een geldig betaalmiddel. Bij bijstellen en in de winkel afhalen kun je met pin afrekenen.

Nadelen

 Verzenden naar het buitenland kan soms duurder zijn dan het alleen de prijs van het gewicht dat je inschat.

 Je kunt net de pech hebben dat je op internet hebt opgezocht of een boek op voorraad is en net voor jou heeft iemand dat exemplaar gekocht. Even bellen met de betreffende vestigingen en het voor je aan de kant laten leggen zouden wij dan adviseren.

Hoe scoren wij Libris?

Libris scoort in onze ogen goed vanwege de standaarddiensten die ze net als vele andere boekhandels aanbieden, maar ook vanwege de extra’s. Zo is verzenden eerder gratis dan bij anderen en kun je realtime opzoeken of jouw titel ergens op voorraad is. Dat je niet altijd hoeft te e-mailen of bellen is handig. De website is overzichtelijk en nodigt echt uit om te speuren naar je volgende boek. Verder heeft Libris veel meer dan alleen boeken en dat maakt het ook een interessante boekhandel.

Wat ons opvalt, is dat de verzendkosten naar het buitenland op www.libris.nl gewoon vermeld staan. Vaak moet je eerst met de klantenservice contact opnemen om te vragen of er naar het buitenland verzonden wordt en zo ja, hoeveel dat dan kost. Dit helpt om te besluiten of je iets wilt laten versturen ja of nee. Er is namelijk meteen duidelijkheid over wat het je kost. Jij bepaalt dan of je het dat waard vindt.

Voor wie is Libris geschikt?

Wil je lekker rondstruinen in een boekhandel? Dan is Libris jouw plek. Wil je liever online een bestelling plaatsen? Dan kun je hiervoor ook bij Libris terecht. Het heeft op de website een aantal extra functionaliteiten die het gebruik van de website wat praktischer maken dan bij de concurrent.

Ervaringen van anderen met Libris

Wat ons opvalt, is dat er weinig reviews over Libris.nl geschreven zijn. Via Trustpilot heeft een enkele persoon een vervelende ervaring gedeeld. Deze persoon heeft een boek besteld en betaald, maar het is nooit afgeleverd. De klantenservice heeft tot het moment van schrijven nog niet via de e-mail gereageerd.

Bij Thuiswinkelwaarborg kun je wel checken of Libris zich bij hen aangemeld heeft en dit is inderdaad het geval.

Garantie die Libris biedt

Bij de veelgestelde vragen staat een apart item over garantie. Deze garantie gaat hoofdzakelijk over e-readers die via Libris gekocht zijn en wat wel en niet gedekt wordt. Standaard zit er op een e-reader 2 jaar fabrieksgarantie. Bij problemen met je e-reader voert Libris kosteloos een controle uit om te zien wat het probleem is. Verder wordt er duidelijk aangegeven wat niet onder de garantie valt en welke specifieke informatie er is over waterbestendigheid en strepen op het scherm.

Conclusie: wel of geen aankopen in de Libris boekhandel of via libris.nl doen?

Libris is een prima leverancier van boeken, tijdschriften, kranten en aanverwante producten. Je vindt er zelf e-readers en accessoires. De winkels zijn zo ingericht dat je de producten goed kunt zien, al kun je natuurlijk nooit alles dat je in het assortiment hebt in de spotlight zetten. Kun je iets niet (snel) vinden? Dan helpen ze je bij de balie verder.

Online gaat bestellen vlot en betalen ook. Je kunt het dan laten verzenden of klaar laten leggen bij een vestiging van een Libris boekhandel bij jou in de buurt. De kosten van verzenden staan duidelijk weergegeven en dat vinden wij verfrissend, omdat je er bij anderen vaak naar moet zoeken of er zelfs speciaal naar moet vragen.

Wij zien dan ook geen enkele reden om Libris niet voor je aankopen te gebruiken. Online is zoeken makkelijk en in de winkel tref je natuurlijk wat meer sfeer aan wanneer je omgeven bent door alle boeken en tijdschriften. De boekwinkel maakt het misschien alleen iets lastiger om binnen je budget te blijven.

Veel leesplezier!