Je leest in dit artikel wat je minimaal zou moeten weten over nepreviews en hoe je erachter komt dat een review echt of nep is. We laten je verder weten hoe je zelf kunt achterhalen wat de waarde van een gepubliceerde review is en hoe je er soms toch in kunt tuinen als je te snel wilt bestellen en niet even verder leest.

De verschillende soorten reviews die nep-reviews kunnen zijn op Bol.com

Over het algemeen kun je op de volgende manieren reviews tegenkomen:

  • Geschreven tekst – Iemand die de review schrijft hoeft verder geen van onderstaande methoden te gebruiken en alleen een stukje tekst met een positieve of negatieve beoordeling van het product of de dienst te schrijven.
  • Score met tekst – Hier heb je te maken met een combinatie van tekst (kort of juist uitgebreid) met een beknopte wijze van beoordelen, zoals het geven van een cijfer, aantal sterren (van 1 tot 5) of smileys (groen/happy tot rood/unhappy)
  • Score zonder tekst – Je hebt dan alleen maar een cijfer, ster of smiley om een review op te baseren.

De laatste manier van reviews geven is volgens ons echt te weinig om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen over de geleverde kwaliteit. Bij enkel geschreven tekst of de combinatie van tekst met een score in herkenbare icoontjes is het de vraag hoeveel  informatie iemand geeft in de woorden die hij neerzet. Zelfs dan kan het nog een wollig, te beknopt of nietszeggende review zijn.

Algemene kennis over het schrijven van (nep)reviews

Als je kijkt naar het gedrag van consumenten, dan klagen we eerder over negatieve zaken, dan dat we iemand een pluim of compliment geven voor iets positiefs dat we ervaren hebben. Het maakt eigenlijk niet uit of het om een product of dienst gaat, al is klagen bij een product vaak makkelijker, omdat je meestal tastbare elementen kunt aanwijzen voor de slechte ervaring.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • De wasmachine lekt al na een week en je hebt foto’s gemaakt van de lekkage. Daarnaast heb je de bestelbon nog met de aankoopdatum als bewijs dat het nog een nieuwe wasmachine is.
  • De vaas is gebarsten aangekomen. Hoor je het al zodra de postbode aan de deur staat, dan kun je nog uitzoeken of je het pakket kunt weigeren en wat dan de gevolgen zijn. Heb je het pakket al geaccepteerd en ontdek je dat de vaas kapot is zodra de doos open gaat? Dan heb je ook foto’s als bewijs.
  • Het flesje etherische olie is tijdens het vervoer open gegaan. Als er meer in de doos zit, besluit je misschien toch het pakket te accepteren in plaats van te weigeren.

Bij dienstverlening is klagen een stuk lastiger. Hoe omschrijf je namelijk dat je iets als vervelend hebt ervaren en dat je er een klacht over wilt indienen? Vaak is er geen spoor van bewijs om een klacht te onderbouwen, zoals een gesprek met een bankmedewerker die iets toezegt wat later niet zo blijkt te zijn. Je hebt geen berekening op papier gehad of een document met de voorwaarden die bewijs zijn van wat die medewerker je heeft beloofd.

De reviews bij Bol gaan meestal over 2 zaken:

  1. Het artikel zelf en wat men daarvan vindt.
  2. De manier van leveren en of dit naar tevredenheid is verlopen.

Hoe je bij reviews echt van nep kunt onderscheiden

Bij de reviews op Bol kun je letten op meerdere aspecten. Er zijn mensen die er een sport van hebben gemaakt om gratis producten aan te vragen, te testen en hier reviews over te schrijven. Je moet je dan afvragen of iemand die de halve badkamer vol heeft staan met gratis shampoo, scheerschuim, wasverzachter en zonnebrandcrème wel 100% eerlijk kan zijn over deze producten. Je krijgt hetzelfde effect als influencers die door een merk gesponsord worden: natuurlijk prijzen ze het product aan.

Een tweede mankement kan de controle op reviews zijn. Er zijn websites waar iedereen een review kan plaatsen, zonder dat je op die website een product gekocht hebt of er ooit eerder mee te maken hebt gehad. Er is dan niemand die de beoordeling van een product op waarde inschat en beslist of een review wel of niet geplaatst moet worden. (Dit kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken als je alleen maar positieve reviews toelaat.)

Het laatste dat we mee willen geven, is de inhoudelijke kant van een review. In de eerste paragraaf hebben we je al verteld over de verschillende soorten reviews. Staat er geen toelichting bij of is de tekst heel summier? Dan kun je er weinig waarde aan hechten.

Te kort door de bocht en de rol van nep reviews – ons advies

Wij betrappen onszelf er ook soms op dat we te snel willen bestellen en niet goed opletten. Je zoekt deodorant, krijgt een ontzettend lange lijst met producten en scant heel snel op de gele sterren op Bol. Is het balkje met vijf sterren bijna helemaal geel, dan twijfelen we niet en stoppen het product direct in ons winkelmandje.

Gevolg? Hadden we het product aangeklikt en gelezen wat er bij de reviews stond, dan hadden we iets over het langdurig effect of de geur kunnen lezen en een andere beslissing kunnen nemen. Dit is vooral zinvol bij producten die een allergisch reactie kunnen veroorzaken (crèmes, voedingsmiddelen) of bij externe verkopers die reviews ‘gekocht hebben’. Vaak is de reviews lezen die maar 1 of 2 sterren scoren dan veel nuttiger dan alleen de laatsten bekijken.

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61583-reviews-bolcom-valsspelen/

Artikel van e-commerce nieuws

Succes!