Review Bol.com – Wat zijn de goede en slechte ervaringen met online winkelen bij Bol?

Je leest in dit artikel hoe de ervaringen van anderen met Bol.com zijn en waarom sommige bestellingen echt heel goed verlopen en andere reviews minder positief uit de bus komen. Aan het einde van dit artikel delen we hoe wij zelf het online shoppen bij Bol.com tot nu toe ervaren hebben.

Waarom Bol.com favoriet is bij velen en het als webwinkel aanbevolen wordt

Bijna iedereen heeft wel eens iets bij Bol besteld. Voor sommigen is het inmiddels vaste prik geworden om bijvoorbeeld kattenvoer of wasverzachter via Bol te kopen. Je krijgt er regelmatig betere aanbiedingen dan in de supermarkt of dierenspeciaalzaak. Anderen maken vooral gebruik van Bol.com als er sale is en de voordeeltjes voor het oprapen liggen. Dan worden er kleren uit het voorbije seizoen voor volgend jaar ingeslagen. Zeker met kinderen kan dit de moeite waard zijn.

De positieve ervaringen delen we hieronder op in type gebruiker:

  1. Iemand die sporadisch bij Bol.com bestelt: hier gaat het meestal om producten die ergens anders niet (meer) te krijgen zijn en waarvoor men gericht op zoek gaat naar een plek waar het wel nog te vinden is. Bol is dan ‘toevallig’ die plek waar ze het vinden. Er is geen band met het online platform en die is ook moeilijk te creëren. Het account bij Bol wordt alleen voor specifieke doelen gebruikt en aan het einde van een sessie logt men weer uit. Deze gebruiker heeft 9 van de 10 keer niet de app geïnstalleerd op tablet of telefoon.
  2. Mensen die gemiddeld elke twee of drie maanden iets bij Bol kopen. Zij weten de weg naar Bol.com te vinden, maar zijn geen vaste gebruiker. Zij zijn vooral op zoek naar koopjes en combineren dit met andere artikelen die ze nog nodig hebben, waardoor verzenden gratis is. Ook deze groep gebruikers logt meestal uit aan het einde van een bestelling. Ongeveer de helft heeft de app geïnstalleerd en gebruikt reistijd of vrije tijd om wat te snuffelen en te bestellen.
  3. De vaste gebruiker gebruikt meerdere media (computer of laptop, tablet en mobiele telefoon) om minstens eens per maand een levering van Bol te ontvangen. Zij maken regelmatig gebruik van een afhaalpunt als dit beter in de planning uitkomt, maar ontvangen in het weekend ook bezorgers aan huis. Betalen doen zij makkelijk, snel en automatisch via de app. Het shoppen bij Bol gaat net als naar de supermarkt gaan: gewoon even kijken wat nodig is en op de bestelknop klikken.

Alle gebruikers zijn over het algemeen genomen blij met de dienstverlening van Bol.com. De uitzonderingen bespreken we in de volgende paragraaf.

Waar het bij Bol.com soms mis gaat

We laten per type gebruiker zien waar de meest voorkomende knelpunten zitten:

  1. De enkele keer dat de sporadische besteller een probleem met bestellen, betalen of bezorgen heeft, zorgt er vaak voor dat Bol niet meer als platform gebruikt wordt, tenzij het om zeer zeldzame exemplaren gaat die echt nergens anders meer te koop zijn (zoals unieke boeken die alleen nog tweedehands te krijgen zijn).
  2. Wie al iets vaker bij Bol.com bestelt, kan ook vaker te maken krijgen met problemen. Dit kan aan het bestelsysteem liggen, aan betalen dat niet goed gaat, het inwisselen van cadeaubonnen of bezorgen. Bij elk probleem dat in een review geschetst wordt, is het goed om de achtergrond in kaart te brengen. Bij iemand die 1 van 5 sterren geeft, omdat 3 dagen voor de Kerst een bestelling toch niet op tijd aankomt, terwijl de algemene levertijd 3 dagen is, moet je je afvragen aan wie dit ligt. Bol heeft geen controle over de bezorgdienst en de besteller is aardig laat met zijn cadeaus online aankopen.
  3. Bestel je om de haverklap via Bol, dan is de kans natuurlijk ook groter dat je een keer een bottleneck hebt. De problemen kunnen hetzelfde zijn (winkelmandje laadt niet, cadeaubon wordt niet geaccepteerd, bezorger is te laat), maar elke keer dat zich een probleem voordoet, wordt de irritatie groter. Elke keer via iDeal betalen of elke keer een andere betaalmethode kiezen, kan ook nog verschil maken.

Wat ons betreft is het de klantenservice (het heet immers niet voor niets service) die verschil kan uitmaken als er klachten zijn. En precies over die klantenservice wordt veel geklaagd.

Onze ervaringen met bestellen bij Bol.com

Wij moeten toegeven dat we ook wel eens ontevreden zijn en dan ligt het aan het probleem zelf of we de klantenservice nodig hebben. Soms zoeken we zelf binnen ons Bol-account naar wat er mis gaat en vaak kunnen we een betaling toch nog voldoen of een product dat niet in het winkelmandje zit in ons verlanglijstje terugvinden. Waar de schoen wringt, is bij het iemand persoonlijk willen spreken of met een medewerker van de klantenservice willen mailen voor een oplossing of vraag.

Via de chatbot kun je namelijk veel algemene informatie wel terugvinden, maar ook weer niet alles. Wij begrijpen daarom dat de klantenservice voor elke webwinkel die verschillende manieren van contact opnemen aanbiedt, dit ook goed achter de schermen ingericht moet hebben om het naar tevredenheid van de klanten te kunnen uitvoeren.

Wij denken zelfs dat een klant die bij een klacht goed geholpen is, uiteindelijk een betere Bol.com-ervaring kan hebben dan iemand die geen problemen heeft ervaren. Wat ons betreft zou dit het belangrijkste punt van aandacht voor Bol.com zijn.

Bronnen: verder lezen over ervaringen met Bol

https://www.kieskeurig.nl/winkels/bol./reviews