Hoe werkt het retourneren van artikelen naar Bol.com? In dit artikel kom je te weten hoe een en ander in zijn werk gaat als je niet tevreden bent met wat je bij Bol.com besteld had en welke fasen er bij het terugsturen naar Bol zijn. Het is geen ingewikkeld proces, al heb je natuurlijk liever dat je je de moeite en tijd van het retourneren kunt besparen en gewoon blij kunt zijn met wat er geleverd is.

Bol retour: hoe kun je items retourneren? Volg deze stappen

Soms is het noodzakelijk om een product te retourneren, bijvoorbeeld als het product niet aan de aangegeven kwaliteitseisen voldoet, of als je het verkeerde product is toegestuurd. Om een item te retourneren, dien je een aantal stappen te doorlopen in je koopaccount. Het begint allemaal met het inloggen bij Bol.com. Ga naar de website, klik rechts bovenaan en vul je accountgegevens in. Om te retourzenden, klik je rechtsboven op je naam en daarna op ‘retourneren’.

Stap 1: Het opzoeken van je bestelling

Na op ‘retourneren’ te hebben geklikt, kom je in het retourenoverzicht uit. Hier kun je de artikelen aanklikken die je retourneren wil. Als adressen naar verschillende adressen worden verstuurd, is het niet mogelijk om deze tegelijkertijd retour aan te melden. Klik onder het artikel dat je geretourneerd wilt hebben, op ‘artikelen retourneren’. Per artikel ontvang je 1 retourcode. Als je een product over meerdere dozen verstuurd, moet je je artikel apart aanmelden.

Wat als je artikel er niet tussen staat?

Staat je artikel niet aangeven, dan kan het zijn de retourtermijn voor het artikel verstreken is. Ook kan het zijn dat het om een cadeaukaart of digitaal artikel gaat. Deze artikelen zijn namelijk niet te retourneren. Retourneren is in de meeste gevallen gelukkig gratis, maar niet altijd.

Wanneer betaal je retourkosten?

Binnen Nederland en België is het retourneren van producten doorgaans gratis. Woon je in een ander land, dan moet je met retourkosten rekening houden. Let op: ook als je handelt in tweedehands producten kan het zijn dat je retourkosten moet betalen, afhankelijk van het product.

Stap 2: bevestigen van de retourmelding

Nadat je de artikelen hebt aangevinkt die je geretourneerd wilt hebben, kun je de reden voor retournering opgeven. Ook geef je het aantal stuks voor een artikel op. Daarnaast kies je de wijze waarop het product verzenden moet worden. Als je gebruik maakt van de Bol retourservice is het mogelijk het artikel gratis via bpost of PostNL te laten terugsturen. Je kunt aanvinken of je hier gebruik van wilt maken. Alles gecheckt? Klik nu op de optie ‘retour bevestigen’.

Stap 3: retour bevestigen & downloaden van een retourlabel

Op het scherm zie je nu de optie ‘download het retourlabel’ staan. Nadat je het label hebt gedownload, kun je het uitprinten. Je kunt nu het etiket op je retourpakket bevestigen. Maak je gebruik van de retourservice van Bol.com, dan is het mogelijk je retourzending bij bpost en PostNL ook zonder een uitgeprint etiket in te leveren. Dit inleveren doe je bij een pakketpunt. Let op: maak je gebruik van DPD, dan heb je wel een uitgeprint retourlabel nodig. Dit label plak je zichtbaar en leesbaar op de doos. Als je retourzending eenmaal is ontvangen door Bol.com, dan zal het geldbedrag in 2 werkdagen tijd op je rekening worden gestort.

Retourlabel terugvinden

Als je iets te snel door de stappen klikt, is dat geen probleem. Ook als je het venster al hebt weg geklikt, zonder dat je het retourlabel gedownload hebt, kun je dit op een later tijdstip terugvinden door rechtsboven in het scherm op je naam en dan op ‘mijn bestellingen’ te klikken. Kies nu voor het artikel en kwestie en vervolgens voor de optie ‘download het retourlabel’.

Retourkosten worden deels vergoed

Artikelen die je koopt via Bol.com kun je in principe altijd retourneren zonder hiervoor te hoeven betalen. Om een pakketje te versturen, moet je echter wel kosten maken. Bol.com komt je hierin tegemoet met de retourlabelservice. Deze service zorgt ervoor dat de kosten voor retourneren deels worden vergoed. De retourlabels zijn te gebruiken voor pakketten en bvrievenbuspakjes. De labels zorgen ervoor dat je de pakketjes tegen goedkoop tarief kunt versturen.

Wat is het automatisch retourproces?

Het automatisch retourproces houdt in dat dat je direct na het opgeven van je retourverzoek een retourlabel in je klantaccount ontvangt. Aan het artikel is bovendien een track & trace gekoppeld. Vorderingen in het retourproces kun je volgen in je eigen verkoopaccount. De kosten voor het retourneren vind je vervolgens terug in een Alles-in-1 factuur. Alleen als het retourlabel daadwerkelijk gebruikt wordt, worden er kosten voor jou in rekening gebracht.

Retourservice als bedrijf

Als je geen gebruik wenst te maken van de Bol.com retourservice, dan kun je zelf een service aanbieden aan je klanten waarmee jouw klanten hun artikelen zonder kosten naar je terug kunnen sturen. Voorzie je klanten van een eigen retourlabel en geef ook heldere instructies mee.

Voordelige retour labels gebruiken

Je gebruikt de voordelige retourlabels door rechtsboven op ‘instellingen’ te klikken. Ga dan naar ‘Mijn winkel’ en ‘retouren’. Geef nu ‘retourwijze’ op. Geef aan dat je van de Bol.com retourservice gebruik wenst te maken. Nu hoef je alleen nog te bevestigen met de ‘opslaan’ knop.

Veelgestelde vragen over retourzenden naar Bol

Waar kun je je envelop of pakket inleveren voor retour?

De aanwijzing voor hoe je iets terug kunt sturen, heb je vaak al door de manier dat je het ontvangen hebt. Lag een grote envelop in je brievenbus? Dan kun je deze op dezelfde manier terugsturen, dus door het retourproces op Bol.com te doorlopen, de envelop van de nodige gegevens te voorzien en deze daarna gewoon op de bus te doen.

Krijg je een pakket? Dan kun je deze aan huis geleverd hebben of heb je deze bij een afhaalpunt opgehaald. Beide manieren kun je ook gebruiken voor de retourzending. Er is echter een ‘maar’.

Ja, een pakket kan ook weer bij je thuis opgehaald worden, maar…

Dit kan alleen als je een abonnement op Bol Select hebt. Alle kopers die lid van Bol Select zijn – en dit abonnement kost op dit moment een tientje per jaar – kunnen de producten die aan huis geleverd zijn ook weer op laten halen. Je dient hiervoor in te loggen en het artikel te kunnen selecteren voor een zogenaamd ophaalmoment. Er zijn dus helaas ook artikelen die niet in aanmerking komen voor ophalen.

Puntje van aandacht en tip van onze kant: soms zie je het woord ‘ophaalafspraak’ wel staan, maar is dit lichter gekleurd dan de overige tekst op je scherm. Dit betekent dat jouw artikel wel geretourneerd en opgehaald zou kunnen worden, maar dat je nog geen Select abonnement hebt. Het kan volgens ons best een handig moment zijn om dat abonnement af te sluiten als je toch al regelmatig via Bol bestelt. Select heeft namelijk meer voordelen die de moeite waard kunnen zijn.

Moet je altijd een printer hebben om het label voor retourzending te kunnen uitprinten?

De meeste mensen hebben thuis wel een printer, maar gelukkig mag je de gegevens voor de retourzending ook gewoon op de verpakking schrijven. Hiermee kan iedereen dus een bestelling terug naar Bol sturen. Wij adviseren wel om je handschrift even te checken, want het moet natuurlijk wel leesbaar zijn voor diegene die het pakket voor retourzending weer in ontvangst neemt.

Waarom je verzendbewijs bewaren en het terugsturen van het pakket volgen?

Of je nu zelf een pakketje verstuurt of iets van Bol.com wilt retourneren, je kunt het beste altijd je verzendbewijs bewaren. Hiermee kun je bewijzen dat je het pakket terug op de post hebt gedaan en dat een medewerker van het postagentschap het pakket heeft aangenomen.

In je accountomgeving van Bol.com kun je het retour sturen overigens goed volgen. Je krijgt een melding zodra je pakket weer goed ontvangen is en daarna zal de terugbetaling plaats gaan vinden, zodat je ook je geld weer terug op je rekening hebt.

Kleine, maar handige tip indien je vaker spullen terugstuurt naar Bol.com

Je hebt bij elke webwinkel te maken met een termijn waarbinnen je items terug mag sturen. Onze tip is heel simpel, maar zeer doeltreffend als je bijvoorbeeld regelmatig kleding of schoenen in meerdere maten bestelt en de te kleine of te grote items dus weer terug moet sturen.

Zet in je agenda tot wanneer je de tijd hebt om dit te doen en plaats een week van te voren ook een herinnering in je agenda. Heb je het door de week te druk met werk, studie of de naschoolse activiteiten van de kinderen? Dan zit er altijd een weekend bij om het pakket weer in orde te maken en eventueel op een ander adres het label te printen als je zelf geen printer hebt en het helemaal goed wilt doen. Nu hoef je alleen nog maar het pakket weg te brengen voor de deadline in je agenda.

Kleine, maar handige tip indien je vaker spullen terugstuurt naar Bol.com

Je hebt bij elke webwinkel te maken met een termijn waarbinnen je items terug mag sturen. Onze tip is heel simpel, maar zeer doeltreffend als je bijvoorbeeld regelmatig kleding of schoenen in meerdere maten bestelt en de te kleine of te grote items dus weer terug moet sturen.

Zet in je agenda tot wanneer je de tijd hebt om dit te doen en plaats een week van te voren ook een herinnering in je agenda. Heb je het door de week te druk met werk, studie of de naschoolse activiteiten van de kinderen? Dan zit er altijd een weekend bij om het pakket weer in orde te maken en eventueel op een ander adres het label te printen als je zelf geen printer hebt en het helemaal goed wilt doen. Nu hoef je alleen nog maar het pakket weg te brengen voor de deadline in je agenda.

Nog eens samengevat: stappen om iets dat je bij Bol.com besteld had te retourneren

Gelukkig is het redelijk eenvoudig om iets terug te sturen als je de verpakking nog hebt en je accountgegevens niet kwijt bent. De stappen zijn als volgt:

  1. Log in op je Bol.com account
  2. Ga naar de pagina waar je een overzicht van je bestellingen ziet. Je meest recente bestellingen staan bovenaan.
  3. Voor het artikel staat een vakje dat je kunt aanvinken om het artikel terug te sturen. Klik dit vakje aan voor het betreffende artikel.
  4. Geef aan wat jouw reden is om het artikel te retourneren en kies hoe je het item wilt terugsturen (brief of pakket).
  5. Klik op bevestigen als je alle gegevens gecontroleerd hebt en print het retourlabel dat verschijnt.
  6. Doe de brief terug op de post of geef het pakket af bij het postkantoor of postagentschap.

Succes!