Hoe zit het met garantie bij Bol.com bij kopen van externe verkopers?

In dit artikel lees je alles over hoe het krijgen of verlenen van garantie in zijn werk gaat en waar je als koper die via Bol.com koopt recht op hebt, dus ook als je van een ander dan Bol producten hebt ontvangen. Ook geven we je een aantal tips waar je op kunt letten om niet alleen met betrekking tot de garantie, maar ook in kwalitatief opzicht of als het gaat om de prijs op kunt letten.

Wie of wat zijn deze externe verkopers die Bol.com als platform gebruiken voor het verkopen van hun producten?

Je zult het misschien niet door hebben, maar halverwege het jaar 2020 waren er al 9000 externe verkopers actief via de website van Bol. Met het open en weer dichtgaan van winkels vanwege de Coronacrisis kun je je voorstellen dat dit aantal alleen nog maar toegenomen is. En geef ze eens ongelijk, want wie wil nou niet van deze populaire webwinkel als platform gebruikmaken?

Wij zouden best wel eens willen weten hoeveel procent een winkel meer verkoopt door het assortiment – of de winkel nu zelf ook al een online bestelmogelijkheid heeft of niet – ook aan te bieden via Bol.com. Deze gegevens hebben we echter niet kunnen achterhalen, al vermoeden we dat de aantallen verrassend hoog zullen zijn. Het is dan ook niet gek dat steeds meer mensen als koper of verkoper voor Bol kiezen. Al zijn er uiteindelijk wel verschillen te bemerken.

Zijn er dan verschillen tussen kopen via Bol.com en een externe verkoper? (Verzendkosten)

Het grootste verschil zit volgens ons in de prijs, want bij Bol.com is verzenden boven de 20 euro helemaal gratis, terwijl de verzendkosten die een externe verkoper voor het versturen van je pakket in de prijs doorberekent. Hierdoor kun je dus – zelfs als het om precies hetzelfde artikel gaat op de website van Bol.com – verschillende prijzen tegenkomen.

Het is zelfs nog sterker, want als je een beetje tijd en moeite wilt steken in een klein onderzoekje en je kijkt of de verkoper een eigen website heeft, dan kun je ontdekken dat hetzelfde product via de eigen website van de verkoper bestellen goedkoper is. Het gaat bij artikelen onder de 100 euro vaak over een verschil van rond de 10 euro en boven de 100 euro kan het bedrag al sneller zelfs veel hoger worden. En heel eerlijk, als je 750 euro gaat uitgeven en je kunt 50 of 100 euro besparen, doe je dat.

Heeft het nut om wat tijd te besteden aan het vergelijken van prijzen?

Het is dus zeker zinvol om vóórdat je iets in je winkelmandje plaatst te kijken bij wie het vandaan komt. Daarna kan het nog nuttig zijn om te kijken of deze verkoper een eigen website heeft en wat de prijs hier is. Kijk overigens niet alleen maar naar de prijs, want ook de voorwaarden met betrekking tot levering, garantie of retourzending kunnen voor jou toevallig beter uitkomen.

Maar hoe zit het nou concreet met garantie als je problemen met een externe verkoper bij je bestelling op Bol.com hebt?

Garantie krijg je uiteindelijk op het artikel en deze garantie is wettelijk geregeld in Nederland. Het zou dus niet van een partij af moeten hangen of je garantie krijgt, want je hebt er gewoon recht op, of je nu bij Bol of een andere verkoper hebt besteld.

Het enige voordeel dat wij ons voor kunnen stellen, is dat Bol extra service biedt door als tussenpartij:

  • een oogje in het zeil te houden
  • onbetrouwbare of slecht scorende verkopers van hun website verwijdert

Je bepaalt dus zelf wat voor jou het belangrijkst is bij het bestellen; de prijs, de voorwaarden of iets anders. Over de garantie hoef je je niet druk te maken, omdat deze via de Nederlandse Wet vastgesteld is.

Meer bronnen over deze kwestie rondom externe Bol-verkopers

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/externe-verkoop-via-bol-com

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/wie-heeft-er-nog-meer-problemen-met-externe-verkoper-bol-com?id=596132