In dit artikel lees je alles over de manieren waarop je de klantenservice van Bol.com kunt contacteren. En dat is maar goed ook, want je hebt soms gewoon even een echte persoon nodig die je verder helpt en geen chatbot die voorgeprogrammeerde antwoorden op je afvuurt zonder dat je je probleem goed duidelijk hebt kunnen maken. Dit soort praktijken kunnen je shopplezier nogal negatief beïnvloeden en daarom is een goede klantenservice onmisbaar voor een dienstverlener.

Manieren van contact opnemen met de klantenservice van Bol.com

Als je op de website naar de klantenservice zoekt, dan vind je deze helemaal onderaan links op de pagina. Er zijn vijf subonderwerpen als het om de klantenservice gaat:

  1. Hoe je iets kunt retourneren
  2. Hoe je kunt betalen
  3. Hoe bestellen en leveren in zijn werk gaat
  4. Hoe het met de garantie en eventueel met herstellen van defecten of schade werkt
  5. Hoe je rechtstreeks iemand van Bol.com kunt contacteren

Je hebt al gelezen over de chatbot en ondanks dat dit niet altijd een fijne manier van klantenservice bieden is, vind je daar wel de meeste vragen met bijbehorende oplossingen. Dit scheelt jou tijd, want je hoeft niet te bellen en bij drukte minutenlang (of nog langer) in de wacht te hangen. Tegelijkertijd betekent het ook dat Bol.com zijn prijzen laag kan houden, want alle extra dienstverlening (zoals bijvoorbeeld een klantenservice) moet natuurlijk ook betaald worden.

Naast de chatbot kun je ook chatten met een medewerker van de klantenservice en dat betekent dat je met een echte persoon te maken krijgt. Op deze manier kun je moeilijke vragen beter uitleggen. Ook kun je met de klantenservice bellen of een mailtje sturen. Soms is dat laatste handiger, omdat je foto’s wilt bijvoegen of even wilt kalmeren en daarna je verhaal rustig op papier wilt zetten.

Met welk kanaal van de klantenservice boek je het snelst resultaat?

Over het algemeen heb je het snelst een reactie via de persoonlijke chat, maar hier zit een grote ‘maar’ aan. Je kunt je voorstellen dat er gedurende piekmomenten in het jaar – Sinterklaas en Kerstmis bijvoorbeeld – minder personeel is en veel meer vragen zijn. Het gaat er namelijk niet alleen om dat iedereen op het laatste moment nog van alles in huis wil hebben, maar ook dat er veel meer problemen met leveringen zijn.

Hierdoor neemt het aantal contactmomenten met de klantenservice sterk toe en vaak zijn ook de vragen gecompliceerder en duren contactmomenten dus langer. Buiten deze piekmomenten is de persoonlijke chat naar onze mening absoluut de beste manier om iets te vragen of opgelost te krijgen. Maar tegelijkertijd ligt het ook aan het onderwerp, want voor sommige zaken is een mail of telefoontje weer geschikter.

Wat kan de klantenservice van Bol.com voor je doen als je een klacht hebt?

Over het algemeen kunnen we als Nederlander aardig klagen over van alles en nog wat. Het weer werkt niet mee, je doet er vanwege files te lang over om op je werk te komen of de trein zit te vol waardoor je niet kunt zitten. Aan de meeste zaken doe je niks, maar heb je een klacht over een product van Bol.com – omdat het niet geleverd is of stuk is gegaan tijdens de verzending – dan kun je contact opnemen met de klantenservice.

Tips voor contact met de klantenservice

Ga je bellen, chatten of een mail versturen? Houd dan rekening met de volgende tips:

  • Op welke manier je ook contact opneemt met de klantenservice: blijf netjes. Je wilt immers dat iemand je verhaal aanhoort en daarna het liefst ook nog medewerking om je probleem op te lossen.
  • Houd handige gegevens bij de hand, zoals het bestelnummer en de datum dat je besteld hebt.
  • Zet van te voren duidelijk op een rij wat je klacht precies inhoudt, zodat je niet een heel verhaal begint te vertellen en de rode draad kwijt raakt. Dit maakt het voor de klantenservice namelijk moeilijker om te bepalen wat je vraag nu eigenlijk is.
  • Zet desnoods wat punten op papier en noteer datum, tijd en eventueel de naam van diegene met wie je gechat of gesproken hebt.

Heb je de klantenservice echt voor alles nodig?

Nee, zaken als het saldo op je waardebon of cadeaukaart controleren, de reparatiestatus van een product nagaan of een artikel terugsturen, doe je allemaal binnen je eigen digitale Bol.com omgeving nadat je ingelogd bent. Realiseer je vooral ook dat de website al de meest gestelde vragen verzameld heeft, zodat je makkelijk kunt zoeken naar het antwoord dat je nodig hebt.

Meer bronnen over de Bol-klantenservice

https://www.klacht.nl/bol-com/