De top tien met tijdschriften voor vrouwen – over mode, gezin, vrije tijd, gezondheid en interieur

Sommige magazines zijn bijna even duur als een boek en daarmee zou je aan kunnen nemen dat je dan liever een boek dan een magazine koopt. Toch liggen de kiosk, boekhandel en supermarkt vol met magazines en glamour bladen. Er is in allerlei categorieën een blad voor mannen, vrouwen en kinderen. De lijst met tijdschriften hieronder valt bijzonder goed in de smaak bij vrouwen.

We beginnen met de top 10 vrouwentijdschriften volgens onze lezers

Hieronder kijken we eerst naar de testresultaten van het onderzoek onder onze lezers. Vervolgens kijken we naar de top 10 vrouwentijdschriften volgens onze redactie.

Flow Magazine

Wanneer je eenmaal een Flow Magazine in de hand hebt gehad, herken je het daarna direct. Het papier is matter en steviger dan van de meeste andere bladen. En nu heb je het alleen nog maar over het fysieke aspect, want de inhoud is wat vrouwen nog meer aanspreekt. Flow Magazine staat vol met inspirerende en motiverende interviews, gedichten en tekeningen. Van Flow zijn er ook speciale edities, zoals bijvoorbeeld de Flow Vakantiebox, de Flow Bookazine en het Flow Paper Book for Foodlovers. Met Flow breng je een beetje zen in je leven en er is veel ruimte voor aantekeningen.

&C Magazine

&C is het mediamerk van Chantal Janzen en zij richt zich met diverse media – waaronder &C Magazine – op vrouwen tussen de 18 en 48 jaar. Het blad verschijnt elke maand en behalve de specials die er gedurende het jaar zijn, staan de normale versies in het teken van een centraal thema. Zo is schaamteloosheid een van die thema’s en het grootste deel van de artikelen of interviews draaien dan rond vragen over je schamen en je door iets laten tegenhouden. Andere vaste onderdelen in het blad zijn: reizen, eten, beauty, mode en lifestyle.

Kek Mama

Voor (aanstaande) moeders is Kek Mama een leuk blad met verhalen van bekende en onbekend Nederland over moeder worden (of zijn), opvoeden, liefde & relaties, kleding, schoonheid, inrichting, reizen en lekker en gezond eten. Er worden taboes in besproken en alleen de visuele verzorging van Kek Mama is al de moeite waard. De omslag van het blad trekt dan ook meteen de aandacht. Wat Kek Mama bijzonder maakt is de portie humor die in het blad terugkomt. Soms helpt je dit met relativeren en brengt Kek Mama echt even lucht in je leven.

Nouveau

Het blad Nouveau wordt omschreven als een luxe magazine voor stijlvolle, tijdloze en wijze vrouwen. De vrouw die dit blad leest wil op de hoogte blijven van wat er speelt. Vaste rubrieken zijn: mode, interieur, tuin, koken, kunst, leuke adressen en beauty. Je leest over bekende vrouwen van de televisie, uit de designwereld of uit de politiek en wat hen op dit moment bezig houdt. Ook bij dit tijdschrift vallen de visuele, prettige beelden gelijk op. De omslag is een echte eyecatcher.

Elegance

Wist je dat Elegance al in 1937 opgericht is? Daarmee kun je terecht stellen dat dit het eerste magazine over stijl van Nederland is. Toch knap dat het blad met de concurrentie die er in de loop der jaren bij is gekomen nog steeds bestaat. Vaste onderwerpen in Elegance zijn: beauty, mode, reizen, eten & drinken en accessoires. Waar Elegance zich echter het meest door onderscheid van andere magazines voor vrouwen is de aandacht voor kunst en cultuur.

Ariadne at Home

Van magazines vol beauty en mode stap je nu over naar inrichting. Iedereen wil zijn eigen huis gezellig ingericht hebben en tuin of balkon zijn vaak ook een verlenging van het interieur. Met Ariadne at Home ben je altijd up to date over de laatste inrichtingstrends, maar er is ook veel aandacht voor authentieke inrichtingselementen. Aan meubels of decoraties die je op een rommelmarkt vindt, kun je je eigen draai geven en hiermee zorg je voor een bijzondere inrichting. Je krijgt vanzelf zin om in huis aan de slag te gaan en nieuwe kleuren uit te proberen.

Wonen Landelijke Stijl

We blijven nog even bij tuin en interieur. Het magazine Wonen Landelijke Stijl doet precies wat het belooft. Zodra je het blad in je handen pakt, zie je de landelijke sfeer die uitgestraald wordt. De kleuren zijn wat milder (veel natuur- en grijstinten) en er is veel aandacht besteed aan meubels en inrichting. Zo zie je veel hout, soepele stoffen en gaat het interieur mee met het seizoen. Een gezellige tuin, reizen en de meest heerlijke recepten mogen ook niet ontbreken.

Yoga Magazine

Yoga draait niet alleen om – wat velen wel denken – het oprekken van het lichaam door ingewikkelde oefeningen te doen. Yoga is een manier van leven en gaat veel meer over het naar je zin hebben met je eigen lichaam en geest. Spelen oefeningen daar een rol in? Jazeker, maar het gaat niet over het bereiken van het eindresultaat bij een pose, maar juist de weg ernaartoe. Yoga Magazine sluit hierbij aan met yoga mode, yoga reizen, interviews over mind & body en kleding of accessoires.

Happinez

Wie graag de Happinez leest, zal ontdekken dat het magazine geheel in het teken staat van verwondering, verdieping en verrijking. Neem bijvoorbeeld die eerste paar bladzijden: je ziet de meest prachtige foto’s en daarbij staan inspirerende teksten of spreuken, soms een enkel woord dat je emoties losmaakt. Je staat er niet bewust bij stil, maar juist die introductie zorgt ervoor dat je meteen relaxt bent. Daarna volgen de interviews, accessoires en decoraties, beautyproducten en relaxte reisbestemmingen en daar is je hoofd na de intro heerlijk leeg en wakker voor.

De smaak van Italië

Ah… La Bella Italia, we kunnen maar geen genoeg van Italië krijgen en waarom? Het zal vooral liggen aan de ideale combinatie van het Mediterrane klimaat, het heerlijke eten & drinken, de ontspannende activiteiten en de bijzondere cultuur. Italië kun je op de meest uiteenlopende manieren beleven, want het heeft bergen, stranden, meren en een bijzonder binnenland. Je kunt erheen gaan puur om te relaxen, maar ook om wijnen te proeven of watersport te beoefenen. Daarnaast is Italië ook een enorm prettige bestemming voor gezinnen. Het magazine ‘De smaak van Italië’ neemt je elke keer weer even mee terug naar je meest favoriete moment van het jaar en laat je thuis de lekkerste Italiaanse recepten uitproberen. Zeker weten dat je weer inspiratie voor de volgende vakantie opdoet.

De top 10 beste vrouwentijdschriften volgens onze redactie

Vrouwentijdschriften zijn al een heel oud fenomeen. Zo’n 150 jaar geleden kwamen in de Verenigde Staten de eerste merken op dit gebied reeds op de markt, en Nederland volgde in de eerste helft van de 20e eeuw. Het lange tijd wat oubollige karakter hebben deze bladen overigens de afgelopen decennia wel afgeworpen. Ook de vrouwenbladen gaan tegenwoordig zeker met hun tijd mee, en is deze soms zelfs ver vooruit.

Voor deze top 10 hebben we puur gekeken naar het Nederlandse aanbod van vrouwentijdschriften. Sommigen hiervan hebben overigens wel een buitenlandse oorsprong, en een ‘Nederlandse versie’ van een bestaand internationaal merk. Toch kent Nederland ook oorspronkelijk Hollandse bladen, denk bijvoorbeeld aan de ‘klassiekers’ op dit gebied: de Libelle en de Margriet. In onderstaande top 10 is voor elke vrouw, jong en oud, hoog- of laagopgeleid, werkend of niet, wel iets te vinden.

LINDA

De Linda heeft zich in de laatste 20 jaar opgeworpen tot een grote speler in de vrouwenbladen. Het blad komt maandelijks uit en richt zich met name op vrouwen rond de 30 jaar, al is het blad ook populair bij de wat oudere generatie. Het merk is opgericht door en vernoemd naar Linda de Mol, die nog altijd het uithangbord van het blad is. Inmiddels is het magazine onderdeel van Talpa Network en heeft het zich uitgebreid met titels als Linda.meiden en Linda.wonen. Het blad valt op door een eigentijdse, vriendelijke maar soms ook brutale en ondeugende toon die goed aansluit bij de moderne vrouw.

Website: www.linda.nl

Libelle

De Libelle is een ware klassieker in het veld van Nederlandse vrouwenbladen. Het tijdschrift is opgericht in 1934 en richtte zich in de beginjaren vooral op van kleding en recepten. Na verloop van tijd kregen ook andere onderwerpen meer de aandacht, bijvoorbeeld psychologische en maatschappelijk relevante verhalen en achtergronden. Naast het magazine brengt Libelle elke zomer en winter een uitgebreid en bijzonder populair vakantieboek uit vol puzzels en spellen voor het hele gezin. Dit merk is een onverwoestbare klassieker die met haar tijd is meegegaan.

Website: www.libelle.nl

Elle

Het van oorsprong Franse Elle verschijnt vanaf 1989 met een Nederlandse editie. Het blad heeft zich de afgelopen 30 jaar daarbij gemanifesteerd als stijlvolle aanvulling op het gebied van Nederlandse damesbladen. De hoofdmoot van het blad is mode en beauty, maar er is ook ruimte voor entertainment en gossip. Daarnaast richt Elle zich nadrukkelijk ook op de werkende (hoogopgeleide) vrouw met achtergrondverhalen over de arbeidsmarkt en carrièrekansen. Een stijlvol blad in meerdere opzichten.

Website: www.elle.com/nl

Cosmopolitan

De Nederlandse versie van de ‘Cosmo’, zoals de Cosmopolitan ook wel wordt genoemd, wordt sinds 1982 uitgegeven. Het blad richt zich op mode en lifestyle en is in die zin een beetje te vergelijken met Elle, maar dan iets laagdrempeliger. De Cosmo houdt vooral goed in de gaten wat trending is, waardoor het zeker voor de jonge vrouw van de wereld een onmisbare aanvulling is op de leesportefeuille. Voor meiden geeft de Cosmopolitan bovendien de hippe Cosmo Girl uit. Een lekker blad dat niet nalaat soms ondeugend uit de hoek te komen.

Website: https://www.cosmopolitan.com/nl

Flow

De Flow komt acht keer per jaar uit en richt zich, vandaar de naam van het blad, op onthaasting. Doel is om de lezeressen met fijne en leerzame artikelen met een lekkere flow door het leven te laten gaan. Het merk heeft daarom in haar edities logischerwijs veel aandacht voor psyche en mentale gezondheid, maar zoekt de ‘flow’ soms ook breder. Zo zijn er interessante artikelen te vinden over bijvoorbeeld natuur, creativiteit, geschiedenis, tijdsgeest en duurzaamheid. Voor de moderne, intelligente vrouw heeft de Flow net wat anders te bieden dan een doorsnee vrouwenblad. Verder verschijnen er jaarlijks meerdere specials. Een bijzonder en uniek blad op de markt.

Website: www.flowmagazine.nl

Flair

De Flair richt zich met name op een jong publiek van twintigers, al zijn ook oudere vrouwen die jong van geest zijn gebleven nog wel eens te betrappen achter een editie van het weekblad. Het magazine zit door haar wekelijkse uitgave bovenop het nieuws van de celebs en komt regelmatig een tikkeltje ondeugend uit de hoek. Een scherp randje wordt over het algemeen niet gemeden. Veel van de artikelen in het tijdschrift gaan over relaties en beroemdheden, maar ook mode, wonen en gezondheid zijn vaak terugkerende thema’s. Met ander woorden: dit blad biedt alles waar de moderne jonge vrouw mee bezig is.

Website: www.flair.nl

Grazia

Grazia betekent ‘stijl’ of ‘elegantie’ in het Italiaans, en dat wil ook de Nederlandse versie van dit blad sinds 2007 uitstralen. Het tijdschrift richt zich met name op de werkende vrouw die stijlvol door het leven wil gaan. Daartoe biedt het wekelijkse handige tips, zonder overigens de low culture helemaal uit het oog te verliezen: verwacht dus ook genoeg nieuwtjes en gossip over de celebs. Verder biedt het magazine aandacht aan items over beauty, gezondheid en kids. Elke jonge vrouw van Nederland zal aldus wel iets in de Grazia vinden van haar gading. De mannen onder ons kunnen overigens gewoon stiekem meelezen, al was het maar voor de interessante interviews en mooie reisverhalen.

Website: www.grazia.nl

Harper’s Bazaar

Dit van oorsprong Amerikaanse blad, zo’n 150 jaar geleden al opgericht, richt zich volgens eigen zeggen op inspirerende, bijzondere vrouwen. Het lezerspubliek is over het algemeen wat hoger opgeleid, en verkeert in de hogere middenklasse en bovenklasse. Mode en stijl spelen een grote rol in het blad, maar ook entertainment, uiterlijk, carrière en cultuur zijn goed vertegenwoordigd in de Harper’s Bazaar. Dit oudste modetijdschrift van Amerika is heden ten dage nog steeds een sterk merk, en de Nederlandse versie kan uitstekend met haar Amerikaanse zusje wedijveren.

Website: www.harpersbazaar.com/nl

Vriendin

De Vriendin is sinds haar oprichting een kwart eeuw geleden een belangrijke speler geworden op de markt. De doelgroep van het blad ligt daarbij zo tussen de 25 en 50 jaar. De inhoud is vooral gericht op de vrouw met een gezin: veel verhalen over kinderen, familie, koken en het huishouden derhalve. Werk speelt ook wel een rol in de artikelen, het najagen van een carrière dan weer minder dan in sommige andere bladen. Ook human interest-verhalen zijn overigens ruim vertegenwoordigd in de Vriendin. Het blad is laagdrempeliger dan sommige van haar glossy zusjes en biedt ook puzzels, kortingsaanbiedingen en een horoscoop. Uiteraard wordt (betaalbare) mode niet vergeten.

Website: www.vriendin.nl

Margriet

Samen met de Libelle is de Margriet de klassieker op de Nederlandse tijdschriftenmarkt voor vrouwen. De Margriet richt zich daarbij vooral op de wat oudere dame, zeg maar vanaf een jaar of 50. Onderwerpen bestaan onder andere uit mode, relatie, gezondheid en toerisme. Wat altijd voor het blad belangrijk is geweest, is dat de Margriet met haar eigen lezeressen in gesprek is. Al vanaf het begin konden zij dus hun vragen, bijvoorbeeld op huishoudelijk of gezondheidsgebied, aan de redactie insturen. Ook nu nog is die dialoog erg belangrijk, waardoor het magazine gezellig en persoonlijk aanvoelt. Stiekem ook voor de jongere vrouw erg leerzaam en leesbaar.

Website: www.margriet.nl